Remote study and research path: the case of transnumerative thinking
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e99291Keywords:
statistical literacy, transnumeration, didatic books, early yearsAbstract
The present study aimed to highlight the skills of undergraduate students of the Degree in Pedagogy in the construction of praxeologies that can favor the development of transnumerative thinking in the initial years, from the beginning of a study process on the aforementioned topic. To this end, a Study and Research Course was carried out remotely for the training of teachers in the initial years of elementary school, focused on the study and construction of praxeologies that enable the development of transnumerative skills. The dynamics of the path contemplate the entry into a study process that was carried out based on a fundamental situation that allowed the emergence of a generative question, whose development into derived questions allowed the construction of the participants' responses. The responses demonstrate that training through the remote study and research path enabled employees to develop tasks that constitute transnumerative praxeologies for the initial years of elementary school.
References
Almouloud, S. A., & Silva, M. J. F. (2012). Engenharia didática: evolução e diversidade. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 7(2), 22-52, 2012. https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat.
Almouloud, S. A. Nunes, J. M. V., & Pereira, J. C. S. (2021). Figueroa, T. P. Percurso de Estudo e Pesquisa como Metodologia de Pesquisa e de Formação. REVASF, 11(24), p. 427-467. 2021.
Alves, L. (2020). Educação Remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, 8(3), 348-365. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365
AMAPÁ (Estado). (2021). Boletim Informativo Coronavírus Nº16. Procuradoria Geral do Estado do Amapá. Macapá, AP, jan 2021. https://editor.amapa.gov.br/arquivos_portais/publicacoes/PGE_1ª90792d3cf2eb7a6d9cc31d1934e8c9.pdf> Acesso em: 11 jun. 2021.
Barquero, B., Bosch, M., & Romo, A. (2019). El uso del esquema herbartiano para analizar bem REI online para la formación del profesorado de secundaria. Educação Matemática Pesquisa, 21(4), p. 493-509. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019v21i4p493-509
Brasil. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, Brasília: MEC/SEF.
Brasil. (2018a). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018.
Brasil. (2018b). Ministério da Educação. PNLD 2019: Matemática – guia de livros didáticos – Ministério da Educação – Secretária de Educação Básica – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica.
Brosseau, G. (2008). Introdução ao estudo da teoria das situações: conteúdos e métodos de ensino. Ática.
Chevallard, Y. (2001). Les TPE comme problème didactique. http://yves.chevallard.free.fr/.
Chevallard, Y. (2009a). La notion de PER: problèmes et avancées. http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=161.
Chevallard, Y. (2009b). La TAD face au professeur de mathématiques. http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=162.
Chevallard, Y. (2009c). Remarques sur la notion d’infrastructure didactique et sur le rôle des PER. http://yves.chevallard.free.fr/.
Chevallard, Y. (2009d). La notion d’ingénierie didactique, un concept à refonder. Questionnement et éléments de réponse à partir de la TAD. http://yves.chevallard.free.fr/ .
Chevallard, Y. (2012). Éléments de didactique du développement durable. Journal du Seminaire TAD/IDD. Notes & documents. http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Didactique_du_DD_2012-2013_1.pdf.
Chick, H. L., Pfannkuch, M., & Watson, J. M. (2005). Transnumerative thinking: finding and telling stories within data. Curriculum Matters, 1, 87+. https://link.gale.com/apps/doc/A180748223/AONE?u=anon~5ce30985&sid=googleScholar&xid=7b8d8ee4
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo, misto. Tradução de Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.
Damasceno, A. V. C. (2019). Educação Financeira e Educação Matemática: uma ligação possível pela teoria antropológica da didática, no ensino fundamental I. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Mato Grosso]. http://ri.ufmt.br/handle/1/5874
Dante, L. R. (2017). Ápis matemática. 1º, 2º, 3º, 4º e 5º anos do ensino fundamental, anos iniciais. Ática.
Lopes, C, E. (2012). A Educação Estocástica na Infância. Revista Eletrônica de Educação, 6(1), 160-174. https://doi.org/10.14244/19827199396
Matos, F. C., Pereira, J. C. S., Nunes, J. M. V., Guerra, R. B. & Almouloud, S. A. (2018). A metodologia do percurso de estudo e pesquisa adaptada à formação inicial e continuada de professores de matemática. Educação Matemática Pesquisa, 20(1), 448-470. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2018v20i1p448-470
Moreira, J. A. M., Henriques, S., & Barros, D. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 34, 351-364. https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123
Pereira, J. C. S. (2017). Alterações e recombinações praxeológicas reveladas por professores de matemática do ensino básico em formação continuada: a partir de um modelo epistemológico alternativo para o ensino da álgebra escolar [Tese de doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas – Concentração em Educação Matemática, Universidade Federal do Pará]. https://www.repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13230.
Pfannkuch, M., & Rubick, A. (2002). An Exploration of Students’ Statistical Thinking with Given Data. Statistics Education Research Journal, 1(2), 4–21. https://iase-web.org/ojs/SERJ/article/view/562
Pfannkuch, M. (2004). Towards an understanding of statistical thinking. The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking/Kluwer Academic Publisher.
Reame, E. (2017). Ligamundo: matemática. 1º, 2º, 3º, 4º e 5º anos do ensino fundamental, anos iniciais. 1ª ed. Saraiva.
Reame, E., & Montenegro, P. (2014). Projeto Coopera: matemática. 1º, 2º, 3º, 4º e 5º anos do ensino fundamental, anos iniciais. Saraiva.
Santos, J. C. A. P. (2017). Vem Voar: matemática. 1º, 2º, 3º, 4º e 5º anos do ensino fundamental, anos iniciais. Scipione.
Wild, C. J., & Pfannkuch, M. (1999). Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223–248. https://iase-web.org/documents/intstatreview/99.Wild.Pfannkuch.pdf.
Wild, C. J., & Pfannkuch, M. (2019). Statistical Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223–248. https://iase-web.org/documents/intstatreview/99.Wild.Pfannkuch.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wilson Monteiro de Albuquerque Maranhão, José Carlos de Souza Pereira, José Messildo Viana Nunes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
