Perceptions of graduates in biological sciences on the use of "Virtual Laminário of Plant Anatomy" in the teaching of botany
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82187Abstract
The use of Information and Communication Technologies (ICT) is a significant alternative for teaching material and can help in Botany teaching, which is considered complex and sometimes neglected. Because of this, the ICT “Virtual Plant Anatomy Laminar” was developed for Botany classes in Higher Education. The objective was to analyze the perceptions of undergraduates regarding the use of the laminar and to identify the limits and possibilities of using this material in the teaching-learning process. For that, qualitative research was carried out using participant observation and a questionnaire. Data were analyzed in the light of Discursive Textual Analysis and the main results were: the material was considered didactic and self-explanatory, bringing dynamism to the class, the need to use a personal computer was considered as the main limiting factor. It was also observed that the majority of licentiates did not recognize this type of material as ICT, and this work increased the knowledge of licensors about these technologies.
References
ALVARADO, L. E. P. Pesquisa coletiva como um caminho na formação de Professores. In: ENCONTRO DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, 3. 2005, Uberaba, MG. Anais... Uberaba: UNIUBE, 2005, p. 626-637.
ALVES, A. S. N.; SCHNEIDER, H. N. Tecnologias digitais na formação inicial docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP,v. 18, n. 2, abr./jun. 2016. ISSN 1676-2592. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8640946. Último acesso em: 09 dez. 2020.
BARBOSA, P. P.; MACEDO, M. B.; ARCANJO, C.; URSI, S. As Tecnologias de Informação e Comunicação e o Ensino: Como Professores de Biologia têm usados as Animações. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/lista_area_05.htm. Último acesso em: 12 fev. 2017.
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade, comunicação e mídia, jul. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Último acesso em: 09 dez. 2020.
CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do Sujeito Ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CASTELLS, M. A Sociedade em Rede. 8.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
CASTILHO, L. B. O uso da tecnologia da informação e comunicação (tic) no processo de ensino e aprendizagem em cursos superiores. Dissertação de Mestrado em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento - Universidade Fumec, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/sigc/article/view/3284/1896. Último acesso em: 01 set. 2020.
COSTA, C. Educação, Imagens e mídias. São Paulo: Cortez, 2005.
COSTA, M. V. Material Instrucional para o Ensino de Botânica: CD-ROM Possibilitador da Aprendizagem Significativa no Ensino Médio. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2011. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/251. Último acesso em: 30 nov. 2020.
ESPINDOLA, M. B.; SANTOS, J. V. A.; CRISTIANE, F. Análise do Processo de Desenvolvimento e uso de uma Hipermídia no Ensino Superior de Ciências Biológicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9., Águas de Lindóia. Anais…Águas de Lindóia, 2013. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1703-1.pdf. Último acesso em: 12 fev. 2017.
ESPINDOLA, M. B.; STRUCHINER, M.; GIANNELLA, T. R. Análise das experiências de Integração de Tecnologias de informação e comunicação no Ensino Superior por Professores das Áreas das Ciências e da Saúde: Contribuições do conhecimento Pedagógico-Tecnológico do Conteúdo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., Florianópolis. Anais...Florianópolis, 2009. Disponível em: http://posgrad.fae.ufmg.br/posgrad/viienpec/pdfs/1216.pdf. Último acesso em: 12 fev. 2017.
FARIA, M. T. A importância da disciplina Botânica: evolução e perspectivas. Renefara: Revista Eletrônica de Educação da Faculdade Araguaia, v. 2, n. 2, p.1-12, jun. 2012. Disponível em: http://www.fara.edu.br/sipe/index.php/renefara/article/view/53/43. Último acesso em: 15 nov. 2020.
FERRI, M. G. Botânica: morfologia interna das plantas (Anatomia). 9 ed. São Paulo: Nobel, 1999.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GÜLLICH, R. I. C. A Botânica e seu ensino: história, concepções e currículo. Dissertação de Mestrado – Universidade Regional do Nordeste do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2003.
KINOSHITA, L. S.; TORRES, R. B.; TAMASHIRO, J. Y.; FORNI-MARTINS, E. R. A Botânica no Ensino Básico: Relatos de uma experiência transformadora. São Carlos: Rima, 2006.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINS, G. Inovações no Ensino Superior: a utilização de tecnologias de informação e comunicação nas práticas educacionais. In: CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 06., 2008, Lisboa. Anais... Lisboa, 2008. Disponível em: http://www.aps.pt/vicongresso/pdfs/379.pdf. Último acesso em: 05 fev. 2017.
MELO, E. A.; ABREU, F. F.; ANDRADE, A. B.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de Botânica no Ensino Fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, v. 8, n. 10, p.1-8, out. 2012. Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/492/575. Último acesso em: 15 jan. 2017.
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. (Ed.). Novas tecnologias e mediações pedagógicas. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2006.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. (Ed.). Novas tecnologias e mediações pedagógicas. XX ed. São Paulo: Papirus, 2007.
OLIVEIRA, A. B.; MACIAS, L.; RODRIGUEZ, M. C. R. A Aprendizagem Significativa da Frutificação Utilizando como Recurso Modelos Tridimensionais Construídos com a Tecnologia da Realidade Aumentada. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9., 2013, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia, 2013. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1412-1.pdf. Último acesso em: 12 fev. 2017.
POSSAS, I. M. M.; ALVES, J. M. Estudo exploratório das pesquisas sobre TICs no ensino de Biologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/busca.htm?query=Estudo+explorat%F3rio+das+pesquisas+sobre+TICs+no+ensino+de+Biologia. Último acesso em: 08 dez. 2020.
SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. “Mas de que te serve saber botânica?”. Estudos Avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, ago. 2016.
SANTOS, M. L.; OLIVEIRA, R. R. S.; MIRANDA, S. C.; RAMOS, M. V. V. O Ensino de Botânica na Formação Inicial de Professores em Instituições de Ensino Superior Públicas no Estado de Goiás. In: X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS10., Águas de Lindóia. Anais… Águas de Lindóia, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/busca.htm?query=O+ensino+de+Bot%E2nica. Último acesso em: 20 Jan. 2017.
WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E. E. Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, v. 47, p. 2-9, 2002. Disponível em: https://www.botany.org/bsa/psb/2002/psb48-3.html. Último acesso em: 09 dez. 2020.
ZANOTTO, D. C. F.; CARLETO, M. R.; KOSCIANSKI, A. A. Construção de Software Multimídia no Ensino de Ciências: Uma Contribuição para o Aprendizado de Angiospermas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., Campinas, 2012. Anais...Campinas, 2012. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0266-2.pdf. Último acesso em: 12 fev. 2017.
Additional Files
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
