STS Education: Brazilian parameters and educational purposes

Authors

  • Roseline Beatriz Strieder Universidade de Brasília
  • Maria Regina Dubeux Kawamura Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p27

Abstract

This article presents parameters and educational purposes of STS Education, present in the Brazilian context of science education. Methodologically, the research involved the deepening of theoretical frameworks that discuss science, technology, society, education and science education from different points of view; and, the discursive textual analysis of articles published in Brazilian conference proceedings and journals, from de area of Science Education. The STS Education parameters are related to scientific rationality, technological development and social participation. The educational purposes involve the development of perceptions, questions and social commitments. From these analyses was possible to recognize and locate intentions and, furthermore, explain reasons for choices, referrals, limits and potential of different STS approaches.

Author Biographies

Roseline Beatriz Strieder, Universidade de Brasília

É licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria, mestre e doutora em Ciências/Ensino de Física pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. É professora do Instituto de Física e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências da Universidade de Brasília. Possui interesse por temáticas associadas à CTS, Abordagem Temática Freireana, dentre outras.

Maria Regina Dubeux Kawamura, Universidade de São Paulo

É professora do Instituto de Física e do Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo. Possui interesse por temáticas associadas à CTS, meio ambiente, divulgação científica, dentre outras.

Published

2017-05-30

Issue

Section

Artigos