Ubiratan D'Ambrosio: of the calculation of variations to curricular variations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e103346

Keywords:

personal archive, curriculum, mathematical education, mathematics

Abstract

The text analyzes the professional trajectory of Ubiratan D’Ambrosio (1932-2021). It focuses on three moments of this journey. The first is his work in Brazil as a university professor. Later, the text analyzes his stay in the USA. Finally, it considers his return to Brazil. The study is part of the international movement of research on the history of knowledge, with analyses of the backstage of scientific production. This perspective dates back to David Bloor’s so-called “Strong Program” of 1976, in the affirmation of scientific production as a social enterprise, and its developments in the following decades. In this sense, the study makes use of personal archives, such as the documents collected by D’Ambrosio. Such documents, as research sources, allow access to the backstage of the production of knowledge linked to the field of mathematics, the organization of mathematics courses and references for mathematical research, the American environment for welcoming foreigners into academia and the movement to establish disciplinary fields such as Mathematics Education in Brazil.

Author Biography

Wagner Rodrigues Valente, Universidade Federal de São Paulo

Doutor pela Faculdade de Educação da USP. Pós-Doutor pela PUC-SP. Livre Docente pela UNIFESP. Presidente do GHEMAT-Brasil (2022-2026). Diretor do CEMAT (www.cemat-ghemat.com ). Dedica-se, sobretudo, à pesquisa sobre História da educação matemática. Editor Chefe das Revistas Histemat e Boletim Acervo. Editor Associado da Revista Brasileira de História da Educação.

References

Fontes

Cecconi, J. (1961). [Correspondência]. Destinatário: Ubiratan D’Ambrosio. Gênova, Itália, 5 out. 1961. 1 carta pessoal.

D’Ambrosio, U. (1959). Relatório para a Comissão Permanente de Regime de Tempo Integral. Escola de Engenharia de São Carlos: São Carlos, SP.

D’Ambrosio, U. (1962). Relatório das atividades da Cadeira de Análise Superior, da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Rio Claro, relativo ao período 1961-1962. Rio Claro, SP.

D’Ambrosio, U. (1963a). [Correspondência]. Destinatário: Leopoldo Nachbin. Rio Claro, SP, 27 set. 1963a. 1 carta pessoal.

D’Ambrosio. U. (1963b). [Correspondência]. Destinatário: Jaurès Cecconi. Rio Claro, SP, 13 out. 1963b. 1 carta pessoal.

D’Ambrosio, U. (1963c). [Correspondência]. Destinatário: Jaurès Cecconi. Rio Claro, SP, 17 dez. 1963c. 1 carta pessoal.

D’Ambrosio, U. (1964). [Correspondência]. Destinatário: Dov Tamari. EUA. 14 de ago. 1964. 1 carta pessoal.

D’Ambrosio, U. (1968). [Correspondência]. Destinatário: Kenneth D. Magill Jr. EUA. 2 fev. 1968. 1 carta pessoal.

D’Ambrosio, U. (1968). [Correspondência]. Destinatário: Renzo Piccinini. EUA. 5 dez. 1968. 1 carta pessoal.

Tamari, D. (1964). [Correspondência]. Destinatário: Ubiratan D’Ambrosio. 27 jul. 1964. 1 carta pessoal.

Publicações

Bell, E. T. (2003). Historia de las Matematicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Bloor, D. (1991). Knowledge and Social Imagery. 2a. ed. Chicago: University of Chicago Press (1976 – 1a. ed.).

Brown University (2024). Disponível em: https://250.brown.edu/timeline/456.html?utm_source=chatgpt.com . Acesso: 20/05/2024.

Buffalo State University (2024). Disponível em: https://suny.buffalostate.edu/history . Último acesso: 7 set. 2024.

Burke, P. (2016). O que é história do conhecimento? São Paulo: Editora Unesp.

Carvalho, A. C. P. L. F. (2019). A Matemática da Inteligência Artificial. 2019. Disponível em: https://impa.br/noticias/a-matematica-da-inteligencia-artificial/ . Último acesso: 31 ago. 2024.

Fraser, C. (2003). The Calculus of Variations: A Historical Survey. In: Jahnke, Hans Niels (ed.). A History of Analysis. Providence: American Mathematical Society, 2003. (History of Mathematics, v. 24), p. 355–384.

Jeffrey, C. (1968). [Correspondência]. Destinatário: Ubiratan D’Ambrosio. EUA. 2 abr. 1968. 1 carta pessoal.

Mauro, S. (1999). A História da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Rio Claro e suas contribuições para o movimento de Educação Matemática / Suzeli Mauro – Rio Claro, 159 f.

Salandim, M. E. M. et al. (2020). Professor Carlos Roberto Vianna entrevista o professor Ubiratan D’Ambrosio: memórias da Educação Matemática. In: Baptista, A. M. H. Ubiratan D’Ambrosio: memórias esparsas em movimento. Brasília: BT Acadêmica.

Trivizoli, L. M. (2024). Intercâmbios acadêmicos matemáticos entre EUA e Brasil por meio de bolsas de estudos. Revista Brasileira de História da Matemática, [s. l.], v. 15, n. 30, p. 49–60, 2015. DOI: 10.47976/RBHM2015v15n3049-60. Disponível em: https://www.rbhm.org.br/index.php/RBHM/article/view/84 . Último acesso em: 17 set. 2024.

Valente, W. R. (2007). Ubiratan D’Ambrosio – conversas, memórias, vida acadêmica, etnomatemática, história da matemática, inventário sumário do arquivo pessoal. São Paulo: Annablume/CNPq.

Valente, W. R. (2023). O Centro de Documentação do GHEMAT-Brasil como laboratório para pesquisas: APUA – Arquivo Pessoal Ubiratan D’Ambrosio e sua correspondência epistolar. PARADIGMA, 44(3), p. 277-296, 2023. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.p277-296.id1452

Valente, W. R.; Domingues, J. M. & Rocha, E. A. R. (2024). O PROMULMEC e os primeiros passos da Educação Matemática: processos e dinâmicas da constituição de um novo campo profissional e de pesquisas. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, PR: PUC-PR, 2024. https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.AO06 .

Waquet, F. (2022). Dans les coulisses de la science. Techniciens, petites mains et autres travailleurs invisibles. Paris: CNRS Éditions.

Published

2025-12-03

Issue

Section

Articles