Time concept in physics education: profiles and cultural epistemological

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p3

Abstract

The paper discusses the results of an empirical research and diagnostic exploratory nature, held in private educational institutions in the state of São Paulo, focused on the discussion of the fundamental relationship between epistemological and cultural profiles for science teaching. In terms of methodology, outlined the epistemological profile of the concept of time of three students, one elementary school, one middle school and one higher education, using as a theoretical epistemology of Gaston Bachelard and different conceptions of time derived from the physical and philosophy. Based on the reports of the subjects, we sought to analyze its epistemological profiles, the existence of cultural influences in the formation of these profiles, as well as analysis of the cultural practices of the students in three categories: humanistic, scientific culture and mass culture.

Author Biographies

Paulo Henrique Souza, Universidade Metropolitana de Santos/Instituto Parthenon

Doutor e Mestre em Ciências(Ênfase em Ensino de Física)  pelo Programa Interunidades em Ensino de Ciência  da Universidade de São Paulo, além de licenciado em Física pela mesma instituição. Atua como professor nas áreas de ensino superior e básico, possuindo ampla experiência na área de Epistemologia e História da Ciência. É professor titular das Faculdades Metropolitanas de Santos.

Leonardo André Testoni, Universidade Federal de São Paulo

Doutor e Mestre em Educação (ênfase em Ensino de Física) pela Universidade de São Paulo. Graduado em Física pela Universidade de São Paulo. É professor adjunto na Universidade Federal de São Paulo, atuando nas áreas de Didática da Física e Formação de Professores.

Guilherme Brockington, Universidade Federal de São Paulo

Doutor e Mestre em Educação (ênfase em Ensino de Física) pela Universidade de São Paulo. Graduado em Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora. É professor adjunto na Universidade Federal de São Paulo, atuando nas áreas de Ensino de Física e Neurociência aplicada à Educação.

Published

2016-11-24

Issue

Section

Artigos