Inquiry in science teaching: social interaction opportunities and its importance for the construction of moral autonomy

Authors

  • Luciana Sedano Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Anna Maria Pessoa de Carvalho Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p199

Abstract

Group work in science classes in the elementary school: everyday practice if we have in perspective an inquiry-based teaching. By choosing the science teaching methodology that it surpasses the concern only the conceptual content, we offer students the opportunity to build their moral autonomy. This construction is promoted by social interactions in educational proposals that allow for group work. This article presents a research realized to students of the 4th year of elementary school in a public school in São Paulo. We investigate the construction of moral autonomy, while the students, in groups, solved one investigative activity Science activity. This is a qualitative research. For data analysis, we created categories that would define the diversity of attitudes presented by the students. This analysis confirms the importance of group work and social interactions and diversity of present attitudes to the construction of moral autonomy.

Author Biographies

Luciana Sedano, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Doze anos de experiência na docência de Educação Infantil e primeiros anos do Ensino Fundamental. Três anos de experiência em Educação de Jovens e Adultos. Nove anos de experiência em Orientação Pedagógico-Educacional do Ensino Fundamental I, II e Ensino Médio. Atuação em diferentes projetos de formação de professores. Professora de cursos de especialização em ensino de Ciências e em ensino fundamental I. Co-autora de uma coleção de livros didáticos para o Ensino Fundamental I,  de um título de ensino de Ciências voltado à formação de professores. Atualmente é Professora Adjunta, da área de Didática, na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)- BA.

Anna Maria Pessoa de Carvalho, Universidade de São Paulo

Licenciada e bacharel em Física pela USP. Fez seu doutoramento em Educação, na área de ensino de ciências na FEUSP. É pesquisadora senior do CNPq, professora da Pós-Graduação em Educação da FEUSP, da Pós-Graduação Interunidades de Ensino de Ciências ambos da USP e coordenadora do Laboratório de Pesquisa e Ensino de Física/LAPEF da FEUSP. Foi diretora da FEUSP no período de 1994-1998. Pertenceu a Diretoria da SBF (Secretária de Ensino) e foi represetante brasileira na International Commission on Physics Education (1991-2000) quando foi eleita secretária por dois mandatos (1994-2000). Foi presidente do Conselho Curador e Diretora Executiva da Fundação de Apoio à Faculdade de Educação - FAFE. Pertenceu aos C.As de Educação do CNPq e da CAPES. É representante brasileira no Conselho Interamericano de Ensino de Física (foi presidente deste Conselho no período de 1991-1993). Pertence a Academia Paulista de Educação.

Published

2017-05-30

Issue

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Artigos