Disenchantment, abandonment and shortage: the challenge of the training of mathematics teachers

Authors

  • Lélia de Oliveira Cruz Centro de Estudos Superiores de Caxias - Universidade Estadual do Maranhão
  • Arno Bayer Universidade Luterana do Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p239

Abstract

This work is part of a research that investigates the opinion of the graduates of a public university in Maranhão that at the time, not engaged in teaching, at its option. Fact, which brings to the professional field the shortage of teachers to meet the demand of basic education. Issue that challenges both the teacher-training courses as educational authorities in search of action / response, to awaken in students (undergraduates), the desire to take and stay in teaching. For the data collection, we used a questionnaire that was been answered by 73.17% of undergraduates, who were in the last periods in 2014, and they had attended the Supervised Internship discipline. The collected data pointed to the need to build skills that confer future teachers, autonomy and security to face the confrontation with the real situations of professional practice and thereby gain and remain in teaching.

Author Biographies

Lélia de Oliveira Cruz, Centro de Estudos Superiores de Caxias - Universidade Estadual do Maranhão

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (1988), graduação em Ciências pela Universidade Estadual do Maranhão (1986), graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (1993), mestrado em Ciências da Educação pelo convênio UEMA/IPLAC - Universidade Estadual do Maranhão/Instituto Pedagógico Latinoamericano Y Caribeño (1999) e mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil. Atualmente é Professora-Assistente IV da Universidade Estadual do Maranhão - Centro de Estudos Superiores de Caxias. Cursando doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil (2013 - 2017). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Educação Básica e Formação de professores.

Arno Bayer, Universidade Luterana do Brasil

Possui graduação em Matemática pela Faculdade Porto Alegrense (1974) e doutorado em Educação pela Universidad Pontificia de Salamanca (1997). Atualmente é professor titular da Universidade Luterana do Brasil e professor orientador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) no Mestrado e Doutorado. Avaliador de Curso de Graduação e Avaliador Institucional do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Estatística, Ensino Médio, Estatística e Educação Matemática.

Published

2017-05-30

Issue

Section

Artigos