Contributions of the Jürgen Haberma’s conceptions for development of an analytical device of linguistic interactions aimed to the research in science education

Authors

  • João Ricardo Neves da Silva Universidade Federal de Itajubá
  • Lizete Maria Orquiza de Carvalho Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - Campus de Bauru

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n2p239

Abstract

We present in this article a an analytical device of the linguistic expressions based on reconstructive aspects of Habermas' philosophy and his interpretation of the theory of the speech acts, by Jonh Austin, as principal elements for the building this device. For this, we had reference in Jürgen Habermas's framework recommendations to understand how the communication process among teachers can influence their conceptions about their teaching practice. It is necessary because the conceptions of discourse and communicative action in Habermas reference could not be analyzed completely from the analysis methodologies commonly used in education and teaching researches. The characteristics of this methodology are discussed from data about an interactive process among physics teachers in a joint planning group.

Author Biographies

João Ricardo Neves da Silva, Universidade Federal de Itajubá

Atualmente é Professor do Instituto de Física e Química (IFQ) da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI). Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP - Campus de Presidente Prudente (2008), mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2010) e Doutorado em Educação para a Ciência pela FC/UNESP - Campus de Bauru. Atua em Ensino, Pesquisa e Extensão na área de Ensino de Ciências/Ensino de Física, principalmente nos seguintes temas: Formação inicial e continuada de professores de Física, Inserção de Física Moderna e Contemporânea no Ensino Médio, Interação entre docentes e Formação de Grupos de Professores, Teoria da Ação Comunicativa, Teoria Crítica, Investigação-Ação.).

Lizete Maria Orquiza de Carvalho, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho - Campus de Bauru

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Londrina (1979), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (1975), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1986) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994). Realizou estágio de pós-doutoramento no College of Education, da Michigan State University (1996 e 1997). Atualmente é professora aposentada no Departamento de Física e Química da Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e docente voluntária no Curso de Pós-graduação em Educação para a Ciência da UNESP e na Rede em Educação em Ciências e Matemática - Doutorado - REAMEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação científica, formação inicial de professores de Física e formação de professores de Ciências no contexto escolar).

Published

2017-11-24

Issue

Section

Artigos