About action-research in dissertations and theses in teaching biology (1972-2011)

Authors

  • Paulo Marcelo Marini Teixeira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Jorge Megid Neto Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p283

Abstract

The article analyzes a segment of the academic production expressed in dissertations and theses in Teaching of Biology, defended in the period 1972-2011, in Brazilian graduate programs. We have identified 1000 documents related to this subarea of Science Education research. In the sequence, only those that used the term Action-Research as a designation for the research modality were selected in their titles, abstracts and / or keywords. We detected 24 documents that were analyzed through the technique of content analysis. As part of the analysis, the information regarding the methodological design of these works was compared with a set of criteria used to define action-research, according to the literature dedicated specifically to this research modality. The results point to the low number of researches of this nature in the academic production investigated, confirming observations found in the specialized literature, showing the general confusion that involves the use of the slogan "action research".

Author Biographies

Paulo Marcelo Marini Teixeira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

É licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade do Sagrado Coração (USC-Bauru, 1990), e Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP, Bauru, 1994), mestre em Educação para a Ciência, pela UNESP-Bauru, e doutor em Educação, pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Pós-Doutorado em Educação, também pela FE/UNICAMP. Foi professor de Ciências, Biologia e Matemática na educação básica entre 1989 e 2000. É Professor Titular do Departamento de Ciências Biológicas e do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Possui interesse por temáticas associadas a estudos do tipo “Estado da Arte”, Educação CTS, Formação de Professores. É editor da Revista de Iniciação à Docência (UESB).

Jorge Megid Neto, Universidade Estadual de Campinas

É licenciado em Física pela UNICAMP (1981), mestre em Educação/Ensino de Física (1990) e doutor em Educação/Ensino de Ciências (1999) ambos pela UNICAMP. Foi professor de Física do ensino médio entre 1979 e 1995. Desde 1996 é professor da Faculdade de Educação da UNICAMP. Tem experiência na área de Educação e Formação de Professores, com ênfase no campo da Educação em Ciências e Educação Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, pesquisas do estado da arte, formação inicial e continuada de professores, avaliação de materiais didáticos.

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos