Identification of emerging aspects related to the use of intelligent mobile devices

Authors

  • André Gerstberger Universidade do Vale do Taquari
  • Ieda Maria Giongo Universidade do Vale do Taquari

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p309

Abstract

This study aims understanding how ninth-graders in a public school within the Taquari Valley, RS, Brazil, use their smartphones in non-school activities. The theoretical framework is in consonance with the field of Ethnomathematics and its intertwining with authors who support the use of digital technologies in school environments. The research methodology is qualitative in nature, with ethnographic approaches, with the use of descriptive analysis to interpret the outcomes. The following outcomes have been highlighted: i) owning a cell phone no longer represents a social/economic barrier; ii) the features most commonly used by the students are the camera and the social network applications; iii) smartphones have changed the way people relate to and communicate with each other.

Author Biographies

André Gerstberger, Universidade do Vale do Taquari

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2011). Especialista em Docência para o Ensino Superior pela Faculdade de Sinop (FASIPE) em 2012. É Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas do Centro Universitário UNIVATES (2017). Atualmente é doutorando em Educação pela Universidade de Lisboa e doutorando em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari. Trabalha como Técnico Administrativo Educacional da Escola Estadual Nossa Senhora do Perpétuo Socorro, concursado pelo Estado de Mato Grosso desde 2011. Atua como professor de Matemática do Ensino Fundamental no Instituto Educacional Superação desde 2016. Também é docente na Universidade de Cuiabá (UNIC), campus de Sinop-MT, ministrando aulas de Raciocínio Lógico e Matemático e Matemática Financeira nos cursos de graduação em Administração e Ciências Contábeis. E-mail: andre_canelavera@hotmail.com .

Ieda Maria Giongo, Universidade do Vale do Taquari

Possui graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande, Especialização em Ensino de Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates de Lajeado, RS, vinculada ao Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Coordena o Grupo de Pesquisa Práticas, Ensino e Currículos (CNPq) e participa do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação Matemática e Sociedade (GIPEMS). Também atua, como docente permanente, no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas e Programa de Pós-graduação em Ensino da Instituição, coordenando este último. E-mail: igiongo@univates.br .

Published

2018-05-21

Issue

Section

Artigos