The thematic approach in science education: characterization of a style of thought
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p131Abstract
In this article - which is a cut of a master's research - we present and discuss results about how researchers in the area of science education understand and work with the curricular perspective of the Thematic Approach. Based on the concepts of the epistemology of Ludwik Fleck, we investigate who are the researchers who are part of the esoteric circle of subjects and who, therefore, build knowledge on the subject. In this sense, also, after the identification of such circle, characteristics are presented about its constitution and, mainly, about the Thought Style of these subjects. From the analysis of interviews conducted with these researchers and also from elements derived from a bibliographic review process, it can be seen that the Thought Style of the group is strongly linked to Paulo Freire’s presuppositions. Also, it was identified proximity between the Thought Style and the nature of the Pedagogical Moments.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY