Everything are fixations! Describe the world

Authors

  • Rosilene Beatriz Machado Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cláudia Regina Flores Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p159

Abstract

This article tries to problematize, from the evidence of the proliferation of (visual) maps during the fifteenth to the seventeenth centuries, the entrance of imagery artifacts (not only maps, but images in general), hitherto unspecified in relation to textual sources, in a culture that historically finds itself strongly dominated by writing. The question is, after all, what made this event (of the proliferation of images) possible? What is sought, therefore, is to analyze what changes are perceived in the epistemological status of images in the production of knowledge from, especially, the Renaissance period.

Author Biographies

Rosilene Beatriz Machado, Universidade Federal de Santa Catarina

É docente do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Ciências da Educação da UFSC. É licenciada em Matemática, mestre e doutora em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC.

Cláudia Regina Flores, Universidade Federal de Santa Catarina

É docente do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Ciências da Educação da UFSC e professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). É licenciada em Matemática, mestre e doutora em Educação, linha Ensino de Ciências e Matemática, pela UFSC. Tem orientado projetos de Iniciação Científica, Mestrado e Doutorado em temas ligados à História, à Arte e à Visualização em interação com a Educação Matemática. É bolsista Produtividade em Pesquisa – CNPQ desde o ano de 2011 e coordena o Grupo de Estudos Contemporâneos e Educação Matemática (GECEM), criado em 2009.

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos