STS relations in science textbooks: an analysis of the researches carried out in the period from 2010 to 2017
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p257Abstract
This work aims to identify and analyze studies that investigated the insertion of science-technology-society relations in didactic books in the area of sciences, regarding their characteristics, contributions and limitations for teaching with a CTS focus. A bibliographic research was carried out, with a qualitative methodological approach. The studies were located at the portal of Capes Journal and in the Capes Thesis and Dissertations Bank considering the period from 2010 to 2017. The main results indicated that, although there are initiatives to insert the social dimensions of science and technology in the textbooks, the space reserved for such discussions is not very expressive, both in the Brazilian textbooks and in the textbooks of other countries. The importance of criticality regarding the selection and use of didactic works is reiterated and it is understood that teacher training can collaborate with critical-reflexive spaces that contemplate debates about the textbook and its use in the classroom.Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY