Transition high school - engineering education in the perspective of mathematics teacher

Authors

  • Elenilton Vieira Godoy Universidade Federal do Paraná
  • Fabio Gerab Centro Universitário FEI

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p361

Abstract

The present study is part of the project "Challenges of the teaching of Mathematics in the Engineering courses in the XXI” century, whose objective is to investigate and propose actions for the improvement of the transition High School - Engineering Teaching. The answers in a questionnaire containing 49 questions, given by 27 professors of the Department of Mathematics of a traditional college of Engineering of ABC Paulista, were analyzed. The sample collected represented 69% of the population of interest. The analysis of the data occurred through the statistical treatment and through Content Analysis. These analyses define five constructs pertinent to the teaching work. The results point to a relatively homogeneous opinion about the identified constructs. The small differences between the groups of teachers seem to be more associated to the pedagogical conceptions of each teacher, without indicating a characteristic group of teachers. There is strong adherence of teachers to the college culture. Thus, changes in pedagogical approaches must be attentive to institutional policies, since its corporate vision and its traditions overlaps with individual visions.

Author Biographies

Elenilton Vieira Godoy, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998), graduação em Licenciatura Plena em Matemática pelo Centro Universitário Sant’Anna (1999), mestrado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2011) e pós-doutorado em Educação junto à Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2018). Atualmente é professor do departamento de Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Tem experiência na área de Ensino de Matemática desenvolvendo estudos e pesquisas associadas aos aspectos teóricos do currículo da Matemática escolar e à transição do Ensino Médio para o Ensino Superior. ORCID iD: 0000-0001-8081-5813.


Fabio Gerab, Centro Universitário FEI

Possui graduação em Física pela Universidade de São Paulo (1985), mestrado em Física Nuclear pela Universidade de São Paulo (1989), doutorado em Física Aplicada pela Universidade de São Paulo e parcialmente desenvolvido na Universidade de Lund, Suécia (1996) e pós-doutorado em HR-ICP-MS junto ao Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares (1997). Mais de dez anos de experiência em desenvolvimento de produto na indústria automotiva. Professor Titular e chefe do Departamento de Matemática do Centro Universitário FEI. Líder do Grupo de Educação Matemática e Matemática no Ensino Superior - GEMMES, cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Tem experiência nas áreas de Educação, Estatística, Física Nuclear, Física Aplicada à Estudos Ambientais, Engenharia Automotiva, Acústica e Vibração, Ergonomia Automotiva e Gestão da Qualidade. ORCID iD: 0000-0001-7869-8048

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos