The environmental theme and the educational process: meanings elaborated by students of undergraduate courses of physics, chemistry, biological sciences and mathematics

Authors

  • Mona Lisa Ferreira Prado Lopes Universidade Federal de Itajubá
  • Luciano Fernandes Silva Universidade Federal de Itajubá
  • Janaina Roberta dos Santos Universidade Federal de Itajubá

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p133

Abstract

In this article, reflections on meanings that students of Physics, Chemistry, Mathematics and Biology secondary teacher course preparation at Federal University in Minas Gerais make about environmental themes and its articulation with educational process are presented. That reflections were sustained by an empirical study. This study was supported by questionnaire and semi-structured interviews realized with 21 students who were developed more than 60% of their course and proceedings of Analyses of Content as well. Environmental issues were recognised by students. However, a pragmatic perspective was more common between students. Many of them believed that environmental issues could be exclusively solved by science. In this context the students didn’t develop connections between environmental issues and social, economics and politics issues.

Author Biographies

Mona Lisa Ferreira Prado Lopes, Universidade Federal de Itajubá

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto (2014) e graduação em Ciências Biológicas pela Fundação Educacional de Machado (2006), especialização em Ciências Biológicas (2015) pela Universidade Federal de Juiz de Fora e Metrado em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Itajubá/MG. É professora da rede básica de ensino.

Luciano Fernandes Silva, Universidade Federal de Itajubá

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP) câmpus Araraquara. Professor Associado do Instituto de Física e Química da Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI). Professor e pesquisador dos programas de pós-graduação em Educação em Ciências da UNIFEI e em Educação da UNESP câmpus Rio Claro. Pesquisador atuante nos grupos de pesquisa Educação em Ciências e Educação Ambiental da UNIFEI e A Temática Ambiental e o Processo Educativo da UNESP câmpus Rio Claro.

Janaina Roberta dos Santos, Universidade Federal de Itajubá

Professora e Coordenadora do Curso de Ciências Biológicas Licenciatura Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos