The didactic-scientific modeling strategy for the conceptualization of real in the physics teaching: a case study with high school teachers

Authors

  • Rafael Vasques Brandão Colégio de Aplicação, Universidade Federal do Rio Grande do Su
  • Ives Solano Araujo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Eliane Angela Veit Universidade Federal do Rio Grande do Sul http://orcid.org/0000-0002-2406-3415

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p85

Abstract

It is almost consensus in the context of physics education research the relevance of teaching strategies focused on critical reflections about the topics on discussion. Based on previous studies, we assumed that “didactic-scientific modeling” strategy is a promising theoretical-methodological framework for this purpose. Its theoretical background was mainly based on Vergnaud’s conceptual fields theory and the Bunge’s epistemological conception concerning scientific modeling process. This framework has been used on a compulsory graduate course of a professional master in physics teaching. This empirical study, with qualitative focus and explanatory purpose, allowed us to collect evidences of conceptions, difficulties and advances in the conceptualization of the real by the students enrolled in this course and also to identify possible operative invariants used by them.

Author Biographies

Rafael Vasques Brandão, Colégio de Aplicação, Universidade Federal do Rio Grande do Su

Bacharel em Física Médica pela Pontifícia Universidade Católica/RS (1997), bacharel  (2002) e licenciado em Física (2005), mestre em Ensino de Física (2008) e Doutor em Ensino de Física (2012) pela Universidade Federal de Rio Grande. Desde de 2011, é professor efetivo do Departamento de Ciências Exatas e da Natureza do Colégio de Aplicação da UFRGS, sendo atualmente Diretor.  Coordena o Centro de Tecnologia Acadêmica Júnior que reúne estudantes da educação básica e superior em torno de tecnologias e recursos educacionais abertos e livres.

Ives Solano Araujo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado e bacharel em Física pela Universidade Federal de Rio Grande (2000). Mestre (2002) e doutor (2005) em Física, na área de concentração Ensino de Física, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Harvard (EUA, 2009-2010). Professor Associado do Departamento de Física da UFRGS e editor da revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI). Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS atuando como professor e orientador de teses de doutorado e dissertações de mestrado. Bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq – Nível 2 (Educação).

Eliane Angela Veit, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Física (1975), mestre em Física (1979) e doutora em Ciências (1981) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade de British Columbia (Canadá, 1982-1984). Professora Titular do Departamento de Física da UFRGS e editora adjunta da revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI). Membro do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS atuando como professora e orientadora de teses de doutorado e dissertações de mestrado.

Published

2019-05-27

Issue

Section

Artigos