Construction and validation of questionnaire for analysis of conceptions on genetic engineering and the idealization of "human improvement"

Authors

  • Eduarda Maria Schneider Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Maria Júlia Corazza Universidade Estadual de Maringá
  • Graça Simões de Carvalho Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p139

Abstract

This article aims to describe the construction and validation of a questionnaire designed to investigate students' conceptions about human genetic engineering and eugenics. The instrument was built upon the type of Likert scale, in which the respondent manifests his degree of agreement with a set of assertions. In order to validate it as a research instrument, the questionnaire passed through semantic validation, carried out by six experts and a pilot study, resulting in changes, insertions and exclusions of some items. After these changes, the questionnaire was applied to a sample of 283 Brazilian students and another one of 335 Portuguese students for further statistical validation. The reliability of the instrument was evaluated by the Cronbach Alpha test, which reached an internal consistency of 0.856 for the Brazilian sample and 0.830 for the Portuguese one. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and Bartlett's Sphericity tests confirmed the feasibility of factorial analysis. Thus, the questionnaire developed and applied in Brazilian and Portuguese university courses was duly validated and is in conditions to be used for the evaluation of students’ scientific literacy on genetic engineering, being an important contribution to future research.

Author Biographies

Eduarda Maria Schneider, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Paraná – UNIOESTE/Cascavel. Especialista em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Paraná – UNIOESTE.  Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Paraná – UNIOESTE. Professora adjunto do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR/Santa Helena. Integrante do Grupo de Pesquisa “Educação em Ciências e Biologia - GECIBIO” (Unioeste) e Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências – GPENCI (UTFPR).

Contato: emschneider@utfpr.edu.br

Maria Júlia Corazza, Universidade Estadual de Maringá

Licenciada e Mestre em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá, Paraná. Doutora em Ciências Biológicas, área de concentração em Genética,  pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000). É professora associada do departamento de Biologia  e  faz parte do quadro docente e de pesquisadores orientadores do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática  da Universidade Estadual de Maringá, desenvolvendo investigações na área de Educação em Ciências nas seguintes linhas de pesquisa: Formação de professores; História, Epistemologia e Ética da Ciência.

Graça Simões de Carvalho, Universidade do Minho

Professora Catedrática da Universidade do Minho, Portugal, e Diretora do CIEC (Centro de Investigação em Estudos da Criança; Unidade 317 da FCT). É Licenciada em Biologia (Universidade de Coimbra), tem o grau de mestre em imunologia (Universidade de Cambridge, UK) e em Educação e Promoção da Saúde (King’s College London, UK), tem o doutoramento em Biologia (Universidade de Aveiro) e o título de Agregado na área de Educação para a Saúde (Universidade do Minho). Tem desenvolvido investigação e formação pós-graduada em Saúde Infantil, em Educação e Promoção da Saúde e em Didática da Biologia. Em2017 aUniversidade de Lyon-1, França, atribuiu-lhe o título de “Doutor Honoris Causa”; e em 2019 o programa Ciência Viva do Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior, de Portugal, homenageou-a no âmbito do livro "Mulheres na Ciência".

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Published

2019-11-29

Issue

Section

Artigos