Construction and validation of questionnaire for analysis of conceptions on genetic engineering and the idealization of "human improvement"
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p139Abstract
This article aims to describe the construction and validation of a questionnaire designed to investigate students' conceptions about human genetic engineering and eugenics. The instrument was built upon the type of Likert scale, in which the respondent manifests his degree of agreement with a set of assertions. In order to validate it as a research instrument, the questionnaire passed through semantic validation, carried out by six experts and a pilot study, resulting in changes, insertions and exclusions of some items. After these changes, the questionnaire was applied to a sample of 283 Brazilian students and another one of 335 Portuguese students for further statistical validation. The reliability of the instrument was evaluated by the Cronbach Alpha test, which reached an internal consistency of 0.856 for the Brazilian sample and 0.830 for the Portuguese one. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and Bartlett's Sphericity tests confirmed the feasibility of factorial analysis. Thus, the questionnaire developed and applied in Brazilian and Portuguese university courses was duly validated and is in conditions to be used for the evaluation of students’ scientific literacy on genetic engineering, being an important contribution to future research.References
BABBIE, E. Métodos de pesquisa survey/Earl Babbie; tradução de Guilherme Cezarino – Belo Horizonte: Ed UFMG, 1999.
BIZZO, N. M. V. Eugenia: quando a biologia faz falta ao cidadão. Cadernos de Pesquisa, n. 92, p. 38-52, 1995.
CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P.; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CALDEIRA, A. M. A., SIEBERT, P. R., CORRÊA, A. L., MEGLHIORATTI, F. A., BRANDO, F. R., MARICATO, F. E., JUSTINA, L. A. D., ANDRADE, M. B. S., OLIVEIRA, T. B. Y AUGUSTO, T. G. S. Proposta de instrumento diagnóstico para fornecer indicativos acerca da compreensão dos conhecimentos biológicos e suas inter-relações. Góndola, Enseñ Aprend Cienc, v. 11, n. 1, 128-146. 2016. doi: 10.14483/udistrital.jour.gdla.2016.v11n1.a9
CARVALHO, G. S; CLÉMENT, P. Projecto “Educação em Biologia, educação para a saúde e Educação ambiental para uma melhor cidadania”: análise de manuais escolares e concepções de professores de 19 países (europeus, africanos e do próximo oriente). Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 2. p. 1-21, 2007.
CLEMENT, P. Science et idéologie: exemples en didactique et épistémologie de la biologie. A Colloque Science - Médias – Société., Berne. 2004. http://science.societe.free.fr/documents/pdf/Sciences_medias_societe_2004/Clement.pdf Acesso em 23/07/2015.
CORTINA, J. M. What is coefficient alpha? An examination of theory and application. Journal of Applied Psychology, v. 78, p. 98-104, 1993.
CRONBACH, L. J. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika,
Greensboro, NC, v. 16, n. 3, p. 297-334, 1951.
CUNHA, A. M. Ciência, tecnologia e sociedade na óptica docente: construção e validação de uma escala de atitudes. 2008. 103 p. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação da Universidade Estadual De Campinas, Campinas, 2008.
FOUREZ, G. Alfabetización Científica y Tecnológica acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Ediciones Colihue, 1997.
FOUREZ, G. A Construção das Ciências: As Lógicas das Invenções Científicas. Porto Alegre, RS: Instituto Piaget Brasil, 2009,
FREITAS, H.; OLIVEIRA, M.; SACCOL, A. Z.; MOSCAROLA, J. O método de pesquisa survey. Revista de Administração, v. 35, n. 3, p. 105-112, 2000.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOULART, M. C. V.; IANO, F. G.; SILVA, P. M. SALES-PERES, S. H. DE C.; SALES-PERES, A. Manipulação do genoma humano: ética e direito. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15(Supl. 1), p. 1709-1713, 2010.
GOULD, S. J. A falsa medida do homem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
GRÁCIO, M. M. C.; GARRUTTI, É. A. Estatística aplicada à educação: uma análise de conteúdos programáticos de planos de ensino de livros didáticos. São Paulo: Revista de Matemática e Estatística, v. 23, n. 3, p.107-126. 2005.
HORA, H. R. M.; MONTEIRO, G. T. R.; ARICA, J. Confiabilidade em Questionários para Qualidade: Um estudo com o Coeficiente Alfa de Cronbach. Produto & Produção, v. 11, n. 2, p. 85-103, 2010.
KOVALESKI, A.; PILATTI, L. A. Ferramenta freeware para a realização do cálculo do Coeficiente Alpha de Cronbach. Ponta Grossa: Fundação Araucária, 2010,
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais, Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 37-50, 2001.
MAI, L. D. Análise da produção do conhecimento em eugenia na revista brasileira de enfermagem REBEn 1932 a 2002. Tese (Doutorado) – Escola de enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2004.
MAROCO, J.; GARCIA-MARQUES, T. Qual a fiabilidade do alfa de Cronbach? Questões antigas e soluções modernas? Laboratório de Psicologia, v. 4, n. 1, p. 65-90, 2006.
MINGOTI, S. A. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.
OLIVEIRA, F. Engenharia genética: o sétimo dia da criação. 2. Ed. Reform. – São Paulo: Moderna, 2004.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes. 2003.
PEREIRA, J. C. R. Análise de dados qualitativos: estratégias metodológicas para as ciências da saúde, humanas e sociais. 2a Edição. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.
PESTANA, M. H.; GAGEIRO, J. N. Análise de dados para ciências sociais: a complementaridade do SPSS. 2.ed. Lisboa: Edições Sílabo, 2000.
RIBAS, J. R.; VIEIRA, P. R. da C. Análise multivariada com o uso do SPSS. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna Ltda., 2011.
SALZANO, F. M. O conceito de raça a partir da biologia e da sociologia. Genética na Escola, v. 02, n. 01, p. 1-2, 2007.
SANDEL, M. Contra a perfeição: ética na era da engenharia genética. Tradução Ana Carolina Mesquita. 1 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
SASSERON, L. H. E CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008.
SCHNEIDER, E. M. O estudo do movimento eugênico e a compreensão das relações entre ciência e ideologia por professores em formação continuada. 2013. 213f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2013.
SCOARIS, R. C. O.; PEREIRA, A. M. T. B.; SANTIN FILHO, O. Elaboração e validação de um instrumento de avaliação de atitudes frente ao uso de história da ciência no ensino de ciências. Revista Eletrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 8, n. 3, p. 901-922, 2009.
SILVA L. M. C.; SURNICHE C.A.; SICSÚ A.N.; MITANO F, NOGUEIRA J. A, SANTOS C. B. Elaboração e validação semântica de um instrumento de avaliação da transferência do tratamento diretamente observado como política de controle da tuberculose. Rev Panam Salud Publica, v.38, n. 2, p.129–135, 2015.
SILVA, P. R. da; ARAÚJO, E. S. N. N. de; CALDEIRA, A. M. de A.; CARVALHO, G. S. Construção e validação de questionário para análise de concepções bioéticas.Rev bioét (Impr.); v. 20, n. 3, p. 490-501, 2012.
STEPAN, N. L. A hora da Eugenia: raça, gênero e nação na América Latina. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2005.
SONG, R. Genética Humana: fabricando o futuro. São Paulo: Edições Layola, 2005. 150p.
ZATZ, M. Genética: Escolhas que nossos avós não faziam. 1. Ed. São Paulo: Globo, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY