Science, oppression and theatre: a case study of art-based educational research

Authors

  • Leonardo Maciel Moreira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Angélica Santana do Nascimento Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Laise Novellino Nunes de Souza Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p325

Abstract

The controversial themes has been a way to highlight the link between science and social context to achieve scientific literacy. The aim of this research is to identify and characterize the perceptions of a group of university students about the controversial topic: relations between science and oppression. The method used was arts-based educational research, adopting the Theater of the Oppressed as artistic language. From collaborator’s perception, science can be used to oppress and the oppression through science is characterized by similarities with oppressions imposed by the work, the media and the education system. The results suggest discussions of science and oppression result knowledge growth about science and may result in positive attitudes towards science. And shows the profitability of arts-based educational research in science education.

Author Biographies

Leonardo Maciel Moreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciado em Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora, mestre em Ensino de Ciências e Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor Adjunto na área de ensino de química na Licenciatura em Química do Campus Macaé da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Desenvolve pesquisas sobre a interface Educação, Ciências e Arte e sobre Educação em Ciências e Educação para Relações Étnico-raciais. Orienta mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES-UFRJ) e no Programa de Pós-graduação em Ensino de Química (IQ-UFRJ). Coordena o Projeto Ciênica (www.projetocienica.com.br).

Angélica Santana do Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bacharel em Química pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Foi estagiária de extensão universitária no Projeto Ciênica.

Laise Novellino Nunes de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bacharel em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Foi estagiária de extensão universitária no Projeto Ciênica.

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Published

2019-11-29

Issue

Section

Artigos