Teaching programs and textbooks as sources for studying the constitution of mathematics for teach

Authors

  • Wagner Rodrigues Valente Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p51

Abstract

This text studies the theme of mathematics in the teacher training of the first school years. The subject is treated considering that, in the set of professional knowledge of the teacher of the first school years, has been elaborated a mathematical for teach articulated to a mathematics to teach. The mathematics for teach reveals itself as a professional knowledge, a mathematics for the exercise of teaching, a teacher's work tool for teaching mathematics. And, if this is so, by theoretical hypothesis, the mobilizing question of the article can be enunciated as: in the use of teaching programs and textbooks as sources of research, how to characterize mathematics for teach? The socio-historical studies that have been developed by ERHISE of the University of Geneva are considered as theoretical-methodological contributions. As results, significant points are scored for the development of research that aims to characterize the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics.

Author Biography

Wagner Rodrigues Valente, Universidade Federal de São Paulo

Professor Livre Docente do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo. Coordenador do GHEMAT-SP (www.ghemat.com.br).

References

BOUTAN, P. Progression et programme d’etudes en langue maternelle dans l’enseignement primaire à la fin du XIXe. siècle. In: COSTE, D.; VÉRONIQUE, D. (Coord.) La notion de progression. ENS Éditions: École Normale Supérieure Lettre et sciences humaines. Lyon, 2000. p. 71-80.

BÚRIGO, E. Z.; RIOS, D. F.; FISCHER, M. C. B. Saberes matemáticos na escola primária do Rio Grande do Sul: permanências e mudanças nas prescrições dos ensinamentos In: COSTA, D.A.; VALENTE, W.R. (orgs.) Saberes matemáticos no curso primário: o que, como e por que ensinar? São Paulo: LF Editorial/GHEMAT/CAPES/CNPq, 2014. p. 149-168.

CHARTIER, R. A “nova” História Cultural. In A.V.M. Garnica (org.) Pesquisa em História da Educação Matemática no Brasil – sob o signo da pluralidade. São Paulo: LF Editorial, 2016.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexes sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre: Panonica, 2, 1990. p. 177-229.

CHOPPIN, A. Le rôle des manuels. In: COSTE, D.; VÉRONIQUE, D. (Coord.) La notion de progression. ENS Éditions: École Normale Supérieure Lettre et sciences humaines. Lyon, 2000. p. 81-86.

COSTA, D. A. Os programas de ensino dos Grupos Escolares catarinenses: um estudo sobre a aritmética escolar, 1910-1946. IN: COSTA, D.A.; VALENTE, W.R. (orgs.) Saberes matemáticos no curso primário: o que, como e por que ensinar? São Paulo: LF Editorial/GHEMAT/CAPES/CNPq, 2014. p.169-190.

LEME DA SILVA, M. C.; FRIZZARINI, C. B.; OLIVEIRA, M. A. A matemática dos primeiros anos de ensino e a circulação do método intuitivo nos livros didáticos. In: MENDES, I.A.; VALENTE, W.R. (orgs.) A matemática dos manuais escolares – Curso Primário, 1890-1970. São Paulo: LF Editorial/GHEMAT/CAPES/CNPq, 2017. p. 11-68.

OLIVEIRA, M. A. A aritmética escolar e o método intuitivo: um novo saber para o curso primário (1870-1920). Tese (Doutorado em Ciências). UNIFESP: Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência, 2017a.

OLIVEIRA, M. C. A.; FISCHER, M. C. B.; SILVA, M. I. R. Os manuais pedagógicos e a formação de professores que ensinavam matemática no curso primário. In: MENDES, I. A.; VALENTE, W. R. (orgs.) A matemática dos manuais escolares – Curso Primário, 1890-1970. São Paulo: LF Editorial/GHEMAT/CAPES/CNPq, 2017b. p. 109-150.

PINHEIRO, N. V. L. A aritmética sob medida: a matemática em tempos da pedagogia científica. Tese (Doutorado em Ciências). UNIFESP: Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência, 2017.

SANT’ANA, C. C. Saberes elementares de matemática na Bahia: currículos e programas de ensino (1895-1925). In: COSTA, D.A.; VALENTE, W.R. (orgs.) Saberes matemáticos no curso primário: o que, como e por que ensinar? São Paulo: LF Editorial/GHEMAT/CAPES/CNPq, 2014. p. 19-36.

SANTOS, I. B. Saberes elementares matemáticos para o curso primário em Sergipe, 1911-1924. In: COSTA, D.A.; VALENTE, W.R. (orgs.) Saberes matemáticos no curso primário: o que, como e por que ensinar? São Paulo: LF Editorial/GHEMAT/CAPES/CNPq, 2014. p. 233-256.

Published

2019-11-29

Issue

Section

Artigos