Map of research on experimentation in chemistry teaching in Brazil

Authors

  • Renata Faria de Souza Universidade de São Paulo
  • Patrícia Fernanda de Oliveira Cabral Universidade de São Paulo
  • Salete Linhares Queiroz Universidade de São Paulo, Instituto de Química de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n2p93

Abstract

This work analyzes the academic production expressed in dissertations and thesis on experimentation in Chemistry teaching, defended in Postgraduate Programs related to the areas of Teaching, Education and Chemistry of the CAPES from 2004 to 2013. Dissertations (122) and theses (21) were investigated based on the following descriptors: year of defense; level of academic qualification; geographical region; institution; educational level and thematic focus. The results showed a significant growth in the number of studies on the subject in question. The most researched levels of education were high school (68.5%) and higher education (27.3%), whereas the most important thematic focus was experimentation as a didactic strategy (58.3%) and experimentation in teaching materials (20.2%). Experimentation related to preservice and inservice teacher education was still incipient, 7.1% and 13.1% of production, respectively, enabling us to infer that this is an important gap to be filled by future studies.

Author Biographies

Renata Faria de Souza, Universidade de São Paulo

Licenciada em Ciências pela Universidade Luterana do Brasil, mestra em Química pela Universidade Federal de Uberlândia e doutora em Ciências pela USP. Atua como professora no colégio Zênite, em Itumbiara, Goiás.

Patrícia Fernanda de Oliveira Cabral, Universidade de São Paulo

Licenciada em Química pela Universidade Federal de Alfenas, mestra em Ciências pela USP e doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP.

Salete Linhares Queiroz, Universidade de São Paulo, Instituto de Química de São Carlos

Bacharel em Química Industrial pela Universidade Federal do Ceará, mestra em Química pela Universidade Federal de São Carlos e doutora em Química pela Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho”. Atua como professora no Instituto de Química de São Carlos da USP e como diretora do Centro de Divulgação Científica e Cultural da mesma Universidade. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq e editora da revista Química Nova na Escola.

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Published

2019-11-29

Issue

Section

Artigos