The learning for research in a PIBID/Chemistry group

Authors

  • Jeferson Ferreti Ribas Universidade Estadual de Londrina
  • Fabiele Cristiane Dias Broietti Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p295

Abstract

This article presents the results of a study that investigated the learning for the research in a PIBID/Chemistry group, in which were analyzed the registers of the speeches of its members present in 31 Memories. For the analysis and interpretation of the data it was based on the procedures of the Discursive Textual Analysis and the learning for the research was characterized through the Focuses of the Learning for the Research, which constitute 6 categories that point to the necessary evidence for the formation of a researcher:  Interest, Knowledge, Methodology, Creativity, Community and Identity. Through the analysis, we realized that learning for the research in the PIBID/Chemistry group occured due to learning of theoretical references in the areas of Education and Teaching of Chemistry/Sciences and also the group members interaction in research communities, with emphasis on elaboration and dissemination of scientific papers in congresses and periodicals in area Education and Teaching of Chemistry/Sciences, which correspond to Focus Knowledge and Community, respectively.

Author Biographies

Jeferson Ferreti Ribas, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel e Licenciado em Química pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM) da Universidade Estadual de Londrina. Integrante do Grupo de Pesquisa “Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação Química – LEPEQ” e do Grupo de Pesquisa “Educação em Ciências e Matemática – EDUCIM” (PECEM – UEL).

Fabiele Cristiane Dias Broietti, Universidade Estadual de Londrina

Licenciada em Química pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Química do Cotidiano na Escola pela Universidade Estadual de Londrina. Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM) da Universidade Estadual de Londrina. Doutora em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (PCM) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Orientadora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática e Professora Adjunta do Departamento de Química, Universidade Estadual de Londrina. Líder do Grupo de Pesquisa “Laboratório de Ensino e Pesquisa em Educação Química – LEPEQ” e integrante do Grupo de Pesquisa “Educação em Ciências e Matemática – EDUCIM” (PECEM – UEL).

References

BRASIL. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Diário Oficial da União, n. 239, seção 1, p. 39, 2007.

BRASIL. Portaria Normativa nº 122, de 16 de setembro de 2009. Dispõe sobre o PIBID – Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência, no âmbito da CAPES. Diário Oficial da União, 2009.

ENS, R. T. Significados da pesquisa segundo alunos e professores de um curso de pedagogia. 2006. 138 p. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

FARIA, W. D. B. de; BIRCHES, A. C.; SILVA, C. M. C. da; MOREIS, C. S. de; COLOMBO, D. A.; OLIVEIRA, J. T. G. de; SCHIMIDT, A. N. O.; BROIETTI, F. C. D.; MARTORANO, S. A. A.; LEITE, R. F. Um Relato de Experiência na Escola: Abordando o Tema Radioatividade. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 16., 2012, Salvador. Anais... Salvador, 2012. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/article/view/7231/5009. Acesso em: 05 mar. 2018.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Editores Associados, 2006.

FREIBERGER, R. M.; BERBEL, N. A. N. B. A proposta do educar com pesquisa na formação inicial de professores: desafios e contribuições. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃ SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, 2012.

GALIAZZI, M. do C.; MORAES, R. Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação da formação de professores de ciências. Ciência e Educação, v. 8, n. 2, p. 237-252, 2002.

GALIAZZI, M. do C.; GARCIA, F. A.; LINDEMANN, R. H. Construindo Caleidoscópios: organizando unidades de aprendizagem. In: MORAES, R.; MANCUSO R. (Org.). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.

KODAMA, K. M. R. de O.; ORTEGA, E. M. V.; MENDONÇA, O. S. Relações possíveis entre o PIBID e a pesquisa. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, Curitiba. Anais... Curitiba, 2017.

MALDANER, O. A.; ZANON, L. B. Situação de Estudo: Uma Organização do Ensino que Extrapola a Formação Disciplinar em Ciências. In: MORAES, R.; MANCUSO, R. (Org.). Educação em ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Editora Unijuí, 2004.

MARTIN, G. F. S. Caracterização do interesse pela docência em estudantes do PIBID dos cursos de ciências naturais. 2016. 126 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

MORAES, R. Uma Tempestade de Luz: A Compreensão Possibilitada pela Análise Textual Discursiva. Ciência e Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

NEITZEL, A. de A.; FERREIRA, V. S.; COSTA, D. Os impactos do PIBID nas licenciaturas e na Educação Básica. Conjectura: Filosofia e Educação, v. 18, n. especial, p. 98-121, 2013.

NRC – NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning Science in Informal Environments: People, Places and Pursuits. Committee on Learning Science in Informal Environments. Philip Bell; Bruce Lewenstein; Andrew W. Shouse; Michael A. Feder (Eds.). Board on Science Education, Center for Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press. 2009.

OBARA, C. E. Contribuições do PIBID para Construção da Identidade Docente do Professor de Química. 2016. 167 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.

PASSOS, M. M.; PRINS, S. A.; CARVALHO, M. A. de; ARRUDA, S. de M. ‘Memórias’: uma metodologia de coleta de dados para um trabalho com orientadores de campo no Estágio Supervisionado em Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2007. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p4.pdf. Acesso em: 05 mar. 2018.

PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M.; PRINS, S. A.; CARVALHO, M. A. de. ‘Memórias’: uma metodologia de coleta de dados – dois exemplos de aplicação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, n. 1, p. 1-21, 2008.

SANGIOGO, F. A.; HALMENSCHLAGER, K. R.; HUNSCHE, S.; MALDANER, O. A. Pressupostos Epistemológicos que Balizam a Situação de Estudo: Algumas Implicações ao Processo de Ensino e à Formação Docente. Ciência e Educação, v. 19, n. 1, p. 35-54, 2013.

SCHNETZLER, R. P. Apontamentos Sobre a História do Ensino de Química no Brasil. In: SANTOS, W. L. P.; MALDANER, O. A (Org.). Ensino de Química em Foco. Ijuí: Editora Unijuí, 2010.

SILVEIRA, H. E. da. Mas, afinal: o que é iniciação à docência? Atos de Pesquisa em Educação, v. 10, n. 2, p. 354-368, 2015.

STANZANI, E. de L. O Papel do PIBID na Formação Inicial de Professores de Química na Universidade Estadual de Londrina. 2012. 86 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

STANZANI, E. de L.; BROIETTI, F. C. D.; PASSOS, M. M. As Contribuições do PIBID ao Processo de Formação Inicial de Professores de Química. Química Nova na Escola, v. 34, n. 4, p. 210-219, 2012.

STANZANI, E. de L.; BROIETTI, F. C. D. A Proposta do PIBID Química UEL – ‘Situações de Estudo: Contribuições para Educação Científica’. In: EVENTO DE EDUCAÇÃO EM QUÍMICA, 13., 2015, Araraquara. Anais... Araraquara: UNESP, 2015. p. 1.

PANIAGO, R. N.; SARMENTO, T. A Formação na e para a Pesquisa no PIBID: possibilidades e fragilidades. Educação e Realidade, v. 42, n. 2, p. 771-792, 2017.

PIO, R. M.; FRANÇA, D. L. de; DOMINGUES, S. C. A pesquisa na prática pedagógica de professores. Revista Educare, v. 1, n. 1, p. 101-115, 2017.

TEIXEIRA, L. A. Tornando-se pesquisadores: um estudo a partir da análise de Memórias de um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. 2013. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

TEIXEIRA, L. A.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. A formação de pesquisadores em um grupo de pesquisa em Educação em Ciências e Matemática. Ciência e Educação, v. 21, n. 2, p. 525-541, 2015.

Published

2020-05-13

Issue

Section

Artigos