Discursive interactions in cognitive skills in a Science Club

Authors

  • Antonia Ediele de Freitas Coelho Universidade Federal do Pará
  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n1p351

Abstract

This study analyzes the Discursive Interactions evidenced in a Science Club of a Federal University and its influence to the manifestation of Cognitive Skills in the students, during the stage of Approach with the reality of a Sequence of Investigative Teaching. We characterize this research as qualitative and the place analyzed is considered a non-formal educational environment, where practical investigative activities are developed by means of experimentation, with a focus on Science and Mathematics. 22 students from the 5th and 6th years participated in the research, being selected 5 students, accompanied by a teacher monitor. The activity analyzed was titled “Problem of the Glass” and explored contents related to the air and its place in the space. We showed that the identified Discourse Interactions aided in the manifestation of Cognitive Abilities in students. We identified predominance of interactive / dialogic communicative approach and levels of Cognitive Skills alternating between Lower (N2, N3) and High Order of Cognition (N4, N5).

Author Biographies

Antonia Ediele de Freitas Coelho, Universidade Federal do Pará

Licenciada Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Integrante do Grupo de estudo, pesquisa e extensão Formação de Professores de Ciências. Professora monitora do Clube de Ciências “Prof. Dr. Cristovam W. P. Diniz” da Universidade Federal do Pará (Campus Castanhal).

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Licenciado Pleno em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Mestre em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Pós-doutor em Ciências da Educação pela Universidade do Porto. Pós-Doutor em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista (UNESP - Campus Bauru). Docente Associado I da Universidade Federal do Pará. Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Coordenador do Clube de Ciências “Prof. Dr. Cristovam W. P. Diniz” da Universidade Federal do Pará (Campus Castanhal).

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Published

2020-05-13

Issue

Section

Artigos