Everything is network, connection and simultaneity: foucaultian problematizations about the interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67362

Abstract

Interdisciplinarity has been constituted as one of the truths that crosses the Brazilian educational field and the effort of teachers from different institutional levels (school and academies) compete for the realization of interdisciplinary curricula. Specifically, this article problematizes and presents an analysis of the discourse, in the perspective Foucaultian, of enunciations that emerged in the speeches of the students of the Degree course in Nature Sciences of the Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS, North Coast Campus by justifying the need for an interdisciplinary curriculum. We investigate the resonance of these statements in discourses from sociology, from theorists like Bauman and Castells when they are willing to describe the conditions of our contemporaneity, as we believe that this chain of statements could be strengthening both discourses to the point of making them contemporary truths. For this essay interviews were conducted with 32 students and the theoretical tools used come from the workshop of Michel Foucault, especially the concepts of Enunciation, Statement, Speech and Truth.

Author Biographies

Veronica de Lima Mittmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Cenecista de Osório (2008), Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Associação de IES (2017) e doutoranda pelo mesmo Programa. Atua como Pedagoga/Área, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - campus Litoral Norte.

Claudia Glavam Duarte

Doutora em Educação. Professora associada da Universidade Federal do Rio Grande do Sul- Campus Litoral Norte. Vinculada ao Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências: Química da vida e saúde – UFRGS. Atua na linha de pesquisa Educação Científica: Implicações das práticas científicas na constituição dos sujeitos, vinculada ao campo da Educação Matemática e Educação do campo nas suas vertentes pós-estruturalistas, tendo como ferramentas as teorizações de Michel Foucault, Gilles Deleuze, Ludwig Wittgenstein. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Etnomatemática, Diversidade e Educação do Campo. Coordenadora do GEEMCo.

 

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Published

2021-05-21

Issue

Section

Artigos