Biotechnology teaching by STSE approach: problem posing about medicines use and disposal
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67832Abstract
This paper approaches Biotechnology with focus in the relationship between Science, Technology, Society and Environment in the context of basic education. The goal was to understand how this approach contributes to the elaboration of critical positioning by the students of a professionalizing course in Environment, from the discursive interactions produced during the development of a unit involving the misuse and disposal of medicines. Pedagogical strategies were based on activities such as conversation circles, seminars and debates. For the data constitution, Discursive Textual Analysis was used, resulting in the construction of categories associated with the problematization about the use and disposal of medicines, solution of the pointed problems and alternatives to the use of medicines. As a result, it is noteworthy that the students presented: evidence of awareness about the improper intake of drugs; critical position in relation to science and technology; prospects for solutions to problems associated with inappropriate drug disposal.
References
ALVES, J. A. P.; MION, R. A.; CARVALHO, W. L. P. Implicações da Relação Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente: subsídios para a formação de professores de Física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6., 2007, Bauru. Anais... Bauru, 2007.
ANGONESI, D.; SEVALHO, G. Atenção Farmacêutica: fundamentação conceitual e crítica para um modelo brasileiro. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, n. 3, p. 3603-3614, 2010.
AULER, D; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Ciência-Tecnologia-Sociedade: relações estabelecidas por professores de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias v. 5, n. 2, p. 337-355, 2006.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 275-296, 2015.
BORÉM, A. A história da Biotecnologia. Biotecnologia Ciência & Desenvolvimento, Viçosa, v. 34, n. 1, p. 11-105, 2005.
BILA, D. M.; DEZOTTI, M. Fármacos no meio ambiente. Química Nova, v. 26, n. 4, p. 523-530, 2003.
BRUM, R. C. de S. Padronização e Validação da técnica do Limulus Amebocyte Lysate (LAL) Semi-Quantitativa e Quantitativa para o Biofármaco Alfainterferona 2b Humana Recombinante. 115 f. Mestrado Profissional em Tecnologia de Imunobiológicos- Instituto Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2009.
CALIXTO, C. M. F; CAVALHEIRO, E. T. G. Penicilina: Efeito do Acaso e Momento Histórico no Desenvolvimento Científico. Química Nova, v. 34, n. 3, p. 118-123, 2012.
CARVALHO, W. L. P. Cultura Científica e Cultura Humanística: espaços, necessidades e expressões. 2005.147 f Tese de doutorado em Livre Docência - UNESP, Ilha Solteira, 2005.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
GARCIA, G. M. P. Biotecnologia no Ensino Médio e os Indicadores de Alfabetização Científica. 2013.148 f. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências - Universidade Federal de Itajubá, Minas Gerais, 2013.
GADELHA, C.; AZEVEDO, N. Inovação em vacinas no Brasil: experiência recente e constrangimento estruturais. História, Ciências, Saúde. v. 10, n. 2, p. 697-724, 2003.
FREIRE, L. I. F. Pensamento Crítico, Enfoque educacional CTS e o Ensino de Química. 2007. 175 f. Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica-Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários para à prática educativa. 55ª ed., Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.
KORNIS, G. E. M.; BRAGA, M. H.; PAULA, P. A. B de. Transformações recentes da indústria farmacêutica: um exame da experiência mundial e brasileira no século XXI. Physis, v. 24, n. 3, p. 885-908, 2014.
LEFF, E. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. 1ª ed. Rio de Janeiro: Record Ltda, 2006.
LOPES, L. G.; MARCHI, M. R. R.; SOUZA, J. B. G.; MOURA, J.; LORENZON, C. S., CRUZ, C.; AMARAL, L. A. Estrogênios em águas naturais e tratadas da região de Jaboticabal - São Paulo. Química Nova, v. 33, n. 3, p. 639-643, 2010.
LOPES, S; ROSSO, S. Biologia. 2ª ed. São Paulo: Saraiva, 2010.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. Temas Básicos de Educação e Ensino. 1ª ed. São Paulo: EPU, 2012.
MALAJOVICH, M. A. Biotecnologia: educando para a vida, Instituto de Tecnologia ORT, v. 1, n. 1, p. 1-9, 2012.
MALAJOVICH, M. A. Biotecnologia: Ensino e Divulgação. 2ª ed, Rio de Janeiro: BTeduc, 2016.
MARTINS, I. P.; PAIXÃO, M. de F. Perspectivas atuais ciência-tecnologia-sociedade no ensino e na investigação em educação em ciência. In: SANTOS, W. L. P. dos; AULER, D. (Orgs.). CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisas. 2011, Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011. p.135-160.
MEDEIROS, M. S. G.; MOREIRA, L. M. F; LOPES, C. C. G. O. Descarte de medicamentos: programa de recolhimento e novos desafios. Ciência Farmacêutica Básica e Aplicada, Ceará, v. 35, n. 4, p. 651-662, 2014.
MORAES R; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 1ª ed. Ijuí: Unijuí, 2011.
MOREIRA, M. A. Metodologias de Pesquisa em Ensino. 1ª ed. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Diretrizes Curriculares da Educação Básica – Biologia. Curitiba: SEED/PR, 2008.
PEDRETTI, E. Teaching science, technology, society and environment (STSE) education: Preservice teachers’ philosophical and pedagogical landscapes. Science & Technology Education Library, v. 19, n. 1, p. 219-240, 2003.
PEDRETTI, E. Promoting Issues-based STSE Perspectives in Science Teacher Education: Problems of Identity and Ideology. Science & Education, v. 17, n. 8, p. 941-960, 2008.
PINHEIRO, N. Educação crítico-reflexiva para um ensino médio científico- tecnológico: a contribuição do enfoque CTS para o ensino-aprendizagem do conhecimento matemático. 2005.306 f. Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica -Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
PUTTINI, R. F; JUNIOR, A. P; OLIVEIRA, L. R. Modelos explicativos em Saúde Coletiva: abordagem biopsicossocial e auto-organização. Physis Revista de Saúde Coletiva, v. 3, n. 20, p. 753-767, 2010.
RANG, H. P.; DALE, M.M.; RITTER, J.M.; FLOWER, R.J. Farmacologia. 6ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.
RATCLIFFE, M.; GRACE, M. Science Education for Citizenship: teaching socioscientific issues. 1ª ed. Maidenhead: Open University Press, 2003.
REIS, P. Controvérsias sócio-científicas: Discutir ou não discutir? Percursos de aprendizagem na disciplina de Ciências da Terra e da Vida. 2004. 457 f. Tese de Doutorado em Educação- Faculdade de Ciências. Universidade de Lisboa, Lisboa, 2004.
REIS, C.; PIERONI, J. P.; SOUZA, J. B. Biotecnologia para saúde humana: tecnologias, aplicações e inserção na indústria farmacêutica. BNDES Setorial, Rio de Janeiro, v. 32, n. 1, p. 193-230, 2010.
REIS, P. Ciência e Educação: que relação? Interações, v. 3, n. 3, p. 160-187, 2006. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/handle/10451/4723. Acesso em: 04 mar. 2019.
REIS, P. Da discussão à ação sociopolítica sobre controvérsias sócio-científicas: uma questão de cidadania. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 3, n. 1, p. 1-10, 2013.
REIS, P. A Educação em Direitos Humanos através da discussão e ação sociopolítica sobre controvérsias sociocientíficas e socioambientais. Tecendo diálogos sobre direitos humanos na educação em ciências. São Paulo: Livraria da Física, p. 305-318, 2016.
ROSA, S. E.; AULER, D. Não neutralidade da ciência-tecnologia: Problematizando silenciamentos em práticas educativas CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2, p. 203-231, 2016.
SANTOS, R. A.; AULER, D. Práticas educativas CTS: busca de uma participação social para além da avaliação de impactos da Ciência-Tecnologia na Sociedade. Ciências & Educação, v. 25, n. 2, p. 485-503, 2019.
SANTOS, W. L; MORTIMER, E. F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 95-111, 2001.
SASSERON, L. Alfabetização Científica no Ensino Fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 281 f. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SISMONDO, S. Ghosts in the machine: publication planning in the medical sciences. Social Studies of Science. v. 39, n.2, p. 171-198, 2009.
STRIEDER, R. B.; KAWAMURA, M. R. D. Educação CTS: Parâmetros e Propósitos Brasileiros. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 27-56, 2017.
TANAKA, R. L.; AMORIN, M. C. S.; O mercado e as possibilidades da indústria de biofármacos no Brasil. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba, v. 16, n. 2, p. 86-92, 2014.
VIEGAS, C.; BOLZANI, V. S.; BARREIRO, E. J. Os Produtos Naturais e a Química Medicinal Moderna. Química Nova, v. 29, n. 2, p. 326-337, 2006.
VILCHES, A.; PEREZ, D.G.; PRAIA, J. De CTS a CTSA: educação por um futuro sustentável. In: SANTOS, W. L. P; AULER, D. (org.) CTS e educação científica: desafios, tendências e resultados de pesquisa. Brasília: Editora UNB, p. 161-184, 2011.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY