Biotechnology teaching by STSE approach: problem posing about medicines use and disposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e67832

Abstract

This paper approaches Biotechnology with focus in the relationship between Science, Technology, Society and Environment in the context of basic education. The goal was to understand how this approach contributes to the elaboration of critical positioning by the students of a professionalizing course in Environment, from the discursive interactions produced during the development of a unit involving the misuse and disposal of medicines. Pedagogical strategies were based on activities such as conversation circles, seminars and debates. For the data constitution, Discursive Textual Analysis was used, resulting in the construction of categories associated with the problematization about the use and disposal of medicines, solution of the pointed problems and alternatives to the use of medicines. As a result, it is noteworthy that the students presented: evidence of awareness about the improper intake of drugs; critical position in relation to science and technology; prospects for solutions to problems associated with inappropriate drug disposal.

Author Biographies

Maira Fernanda Rocha Scandelari, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciatura em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2011), Especialização em Educação Ambiental e Conservação da Natureza (2013) e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2019). Possui interesse em pesquisas sobre Educação em Ciências, Educação Não-formal, Educação Ambiental, Ensino de Biotecnologia, Interdisciplinaridade e Educação com enfoque CTSA.

 

João Amadeus Pereira Alves, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1998), Mestrado em Educação Para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e Doutorado em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual  Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010). Possui interesse em pesquisas sobre Formação Inicial e Continuada de Professores, Educação com enfoque CTSA; Questões Sóciocientíficas; Alfabetização Científica e Tecnológica; Teoria Crítica e Educação em Ciências.

Silmara Alessi Guebur Roehrig, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciatura em Física pela Universidade Federal do Paraná (2005), Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2013) e Doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (2016). Possui interesse em pesquisas sobre Ensino de Física, Currículo, Educação com enfoque CTS, Teoria Histórico-Cultural da Atividade e Formação Continuada de Professores.

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Published

2021-05-21

Issue

Section

Artigos