Experimentation in chemistry teaching: thematic focuses of dissertations and theses defended in Brazil from 2004 to 2013

Authors

  • Renata Faria de Souza Universidade de São Paulo, Instituto de Química de São Carlos
  • Patrícia Fernanda de Oliveira Cabral Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0003-3171-7605
  • Salete Linhares Queiroz Universidade de São Paulo, Instituto de Química de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e69952

Abstract

This work analyzed the main themes and distribution according to the geographic regions and institutions of origin of dissertations and theses written on experimentation in chemistry teaching in Brazil, in Graduate Programs linked to the areas of Teaching, Education and Chemistry from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), defended from 2004 to 2013. We identified 122 dissertations and 21 theses, in which the most investigated themes were experimentation as a didactic strategy (58.3%), majoring or not in the construction of chemical knowledge; and experimentation with teaching materials (20.2%), including textbook analysis and teaching materials development and application. Fewer works have addressed experimentation in continuing (13.1%) and initial teacher (7.1%) education, and experimentation in curricula and programs (4.8%).

Author Biographies

Renata Faria de Souza, Universidade de São Paulo, Instituto de Química de São Carlos

Licenciada em Ciências pela Universidade Luterana do Brasil, mestra em química pela Universidade Federal de Uberlândia e doutora em Ciências pela USP. Atua como professora no colégio Zênite, em Itumbiara, Goiás.

Patrícia Fernanda de Oliveira Cabral, Universidade Federal da Bahia

Licenciada em química pela Universidade Federal de Alfenas, mestra em Ciências pela USP e doutora em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP. Atua como professora na Universidade Federal da Bahia.  

Salete Linhares Queiroz, Universidade de São Paulo, Instituto de Química de São Carlos

Bacharel em química industrial pela Universidade Federal do Ceará, mestra em química pela Universidade Federal de São Carlos e doutora em química pela Universidade Estadual “Júlio de Mesquita Filho”. Atua como professora no Instituto de Química de São Carlos da USP e como diretora do Centro de Divulgação Científica e Cultural da mesma universidade. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq e editora da revista Química Nova na Escola. 

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Published

2021-05-21

Issue

Section

Artigos