Evoking in class debates about women’s role in science inspired by the book Conversations on the Plurality Of the Worlds

Authors

  • Juliana Cilento Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)
  • Andreia Guerra Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ) https://orcid.org/0000-0002-6397-3817

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e70093

Abstract

In 1686, Bernard de Fontenelle wrote the book titled Conversations on the Plurality of Worlds. This book was written from a dialogue between a philosopher and a marquise with the proposal to publicize the Copernican system of the world and the vortices of Descartes to the general public. The historical study of this book led us to develop a survey to answer the question: what question about the female participation in the process of the construction of the science could arise in Physics classes from the Conversations on the Plurality of Worlds? The results of the qualitative empirical research developed in physics classes of a public school indicate that the students highlighted in their speeches that the role of men and women in science and society are culturally and historically constructed, and the scientific space was built as male territory.

Author Biographies

Juliana Cilento, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ)

Mestre em Ciência, Tecnologia e Educação pelo CEFET/RJ (2019). É membra do grupo de pesquisa NIEHCC (Núcleo de Investigação em Ensino, História da Ciência e Cultura - niehcc.wordpress.com). Foi professora substituta de Matemática no Colégio Pedro II, de 2016 a 2017. Concluiu a licenciatura plena em Física, na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ, (2017). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), subprojeto Física, de 2013 a 2015. A autora agradece a CAPES o apoio parcial a essa pesquisa.

Andreia Guerra, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET-RJ)

Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1986), mestrado em Difusão de Ciência e Tecnologia na Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993) e doutorado em História e Filosofia da Ciência na Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). É professora e pesquisadora do Programa de pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Educação do CEFET/RJ e líder do NIEHCC (Núcleo de Investigação em Ensino, História da Ciência e Cultura - niehcc.wordpress.com). Está presidente (2019-2021) do International History, Philosophy and Science Teaching Group (IHPST - www.ihpst.net). Dedica-se ao estudo das relações entre história, cultura e ciências, buscando compreender questões referentes à educação científica e formação de professores contemporâneas, orientando teses e dissertações nesses campos. A autora agradece ao CNPq ao apoio a essa pesquisa.

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Published

2021-05-21

Issue

Section

Artigos