Evoking in class debates about women’s role in science inspired by the book Conversations on the Plurality Of the Worlds
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e70093Abstract
In 1686, Bernard de Fontenelle wrote the book titled Conversations on the Plurality of Worlds. This book was written from a dialogue between a philosopher and a marquise with the proposal to publicize the Copernican system of the world and the vortices of Descartes to the general public. The historical study of this book led us to develop a survey to answer the question: what question about the female participation in the process of the construction of the science could arise in Physics classes from the Conversations on the Plurality of Worlds? The results of the qualitative empirical research developed in physics classes of a public school indicate that the students highlighted in their speeches that the role of men and women in science and society are culturally and historically constructed, and the scientific space was built as male territory.
References
ASHWORTH, W. B. Scientist of the Day: Bernard de Fontenelle. 2015. Disponível em: https://www.lindahall.org/bernard-de-fontenelle/. Acesso em: 01 jun. 2018.
BARBOSA, M. C.; LIMA, B. S. Mulheres na Física do Brasil: Por que tão poucas? E por que tão devagar? In: YANNOULAS, S. C. (Org.) Trabalhadoras: Análise da Feminização das Profissões e Ocupações. Brasília: Abaré, 2013. p. 69-86.
BERNARDI, G. The Unforgotten Sisters: Female Astronomers and Scientists before Caroline Herschel. Chichester: Springer, 2016.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRICKHOUSE N. Bringing in the outsiders: reshaping the sciences of the future. Journal Curriculum Studies, v. 26, n. 4, p. 401-416, 1994.
BRICKHOUSE, N., LOVERY, P.; SCHULTZ, K. What Kind of a Girl Does Science ? The construction of school science identity. Journal of Research in Science Teaching, v. 37, n. 5, p. 441-458, 2000.
CAMPBELL, M. B. Wonder e Science: Imagining Worlds Early Modern Europe. London: Cornell University Press, 2004.
FONTENELLE, B. de B. Diálogos Sobre A Pluralidade Dos Mundos. São Paulo: Editora da Unicamp, 1993.
HARDING, S. Objectivity and Diversity Another Logic of Scientific Research. Chicago: University Chicago Press, 2015.
LAFAYETTE, M. A Princesa de Cleves. São Paulo: EDUSP, 2010.
LINO, T. R.; MAYORGA, C. As mulheres como sujeitos da Ciência: uma análise da participação das mulheres na Ciência Moderna. Saúde & Transformação Social, v. 7, n. 3, p. 96-107, 2016.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: VOZES, 2014.
MAIA FILHO, A. M. M.; SILVA, I. L. A trajetória de Chien Shiung Wu e a sua contribuição à Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 1, p. 135-157, 2019.
MÓNICO, L.; ALFERES, V.; PARREIRA, P. CASTRO, P. A. A observação participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais. v. 3, p. 724-733, 2017. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2017/article/view/1447. Último acesso em: 28 abr. 2020.
MOURÃO, R. Mulheres na Astronomia. 2007. Disponível em: http://press.exoss.org/mulheres-na-astronomia/. Acesso em: 07 dez. 2017.
NYHART, L. K. Historiography of the History of Science. In: LIGHTMAN, B. (Org.) A Companion to the History of Science. New Jersey: Wiley Blackwell, 2016. p. 07-22.
PIMENTEL, J. ¿Qué es la história cultural de la ciencia? ARBOR Ciência, Pensamento y Cultura, n. 743, p. 417-424, 2010.
PUGLIESE, G. Sobre o “Caso Marie Curie”: a Radioatividade e a Subversão do gênero. Santa Catarina: Alameda, 2012.
SACAY, M. N. Diálogos de Fontenelle: Uma Contribuição para a Divulgação da Ciência. Dissertação de mestrado em História da Ciência – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
SCHIENBINGER, L. O feminismo mudou a ciência? Bauru: Editora da Universidade do Sagrado Coração, 2001.
SILVA, D. A; MOURA, C. B.; GUERRA, A. Participação de mulheres na ciência: explorando opiniões de docentes universitários de física do Rio de Janeiro. In: XXII SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 2017, São Carlos. Anais Simpósio Nacional de Ensino de Física, v. 22, p. 1-9. São Carlos, 2017.
SILVA, M A. Técnica da Observação nas Ciências Humanas. Educativa, v. 16, n. 2, p. 413-423, 2013.
TOSI, L. Mulher e Ciência: A revolução científica, a caça às bruxas e a ciência moderna. Cadernos Pagu, n. 10, p. 369-39, 1998.
YANNOULAS, S. C.; VALLEJOS, A. L.; LENARDUZZI, Z. V. A. Feminismo e academia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 81, n. 199, p. 425-451, set./dez. 2000.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY