Learning Journals as a metacognitive tool: Analysis of registration produced by physic’s teachers in pre-service
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e73011Abstract
This investigation searched for elucidations regarding the question: which metacognitive elements reveal themselves as recipients when academics draw on the journals as learning tools? Pedagogical situations are evaluated as triggers of metacognitive thinking based on the analysis of the presence of metacognition on weekly records on learning journals produced by eight Physics academics. This way, the reflexive levels of the journals, confronting the expressivity of each metacognitive element present in the texts are identified. The results infer a metacognitive potentiality in the journals, even though this reflection hasn’t covered the six elements of metacognitive thinking. The investigation suggests that to contemplate metacognitive remembrance in its fullness, guidance is necessary, in order to overcome the spontaneity of the process in each individual.
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
AMIN, B. D.; ABDULLAH, H.; MALAGO, J. D. Sketch strategy of knowledge in physics learning and its influence on metacognitive. Educational Research and Reviews, v. 13, n. 7, p. 230-235, 2018.
ANDREA, E. M. S. P. O diário de aprendizagem como instrumento revelador do processo de construção identitária de futuros sargentos enquanto leitores e produtores de textos em sua formação inicial. 2013. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade de Taubaté, Taubaté, 2013.
ANTUNES, R. M. F. S. O uso do diário de aprendizagem como instrumento de reflexão na interação oral em Língua Estrangeira. Minho: Universidade do Minho, 2016.
BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, v. 1. 1978. p. 77-165.
BROWN, A. L. Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. p. 65-116.
CAMPOS, V. G. S. Matemática e cotidiano: processos metacognitivos construídos por estudantes da EJA para resolver problemas matemáticos. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.
CRESPO, F. A. Metacognición y aprendizaje: influencia de los enfoques, conocimientos metacognitivos y práctica estratégica sobre el rendimiento académico, em alumnos de ESO. 1993. Tese (Doutorado em Psicología Evolutiva y de la Educación) - Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 1993.
EFKLIDES, A. Metacognition: defining its facets and levels of functioning in relation to self-regulation and co-regulation. European Psychologist, v. 13, n. 4, p. 277-287, 2008.
FLAVELL, J. H. Metacognitive aspects of problem solving. In: RESNICK, L. B. (Ed.). The nature of intelligence. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1976. p. 231-236.
FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive – developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.
FLAVELL, J. H. Speculations about the nature and development of metacognition. In: WEINERT, Franz E.; KLUWE, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987. p. 21-29.
GHIGGI, C. Estratégias metacognitivas na resolução de problemas em Física. 2017. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2017.
GÜLLICH, R. I. C. Investigação-Formação-Ação em Ciências: um caminho para reconstruir a relação entre livro didático o professor e o ensino. Curitiba: Ed. Prismas, 2013.
GAROFALO, J.; LESTER JR, F. K. Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance. Journal for Research in Mathematics Education, v. 26, n. 3, p. 163-176, 1985.
MONEREO, C. La enseñanza estratégica: enseñar para la autonomía. In: MONEREO, C. (Org.). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona: Graó, 2001. p. 11-27.
NOËL, B. La métacognition. Bruxelles: De Boeck Université, 1991.
PORLÁN, R.; MARTÍN, J. El diario del profesor: un recurso para investigación en el aula. Díada: Sevilla, 2001.
POZO, J. I. Aprender en tiempos revueltos: la nueva ciencia del aprendizaje. Madrid: Alianza, 2016.
POZO, J. I.; ECHEVERRÍA, M. P. P. (Org.). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. Madrid: Morata, 2009.
ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
ROSA, C. T. W.; MENESES, J. A. Metacognição e ensino de Física: revisão de pesquisas associadas a intervenções didáticas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 2, p.581-608, 2018.
ROSA, C. T. W.; RIBEIRO, C. A. G.; ROSA, Á. B. Habilidades metacognitivas envolvidas na resolução de problemas em Física: investigando estudantes com expertise. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 143-160, 2018.
RODIO SAUCEDO, K. R.; ENIS WELER, K. C.; WENDLING, C. M.. O diário de bordo na formação de professores: experiência no PIBID de pedagogia. Espaço Plural, v. 13, n. 26, p. 88- 99, 2012.
SILVA, R. F. Um estudo com foco no uso do diário reflexivo como instrumento de promoção da autonomia. 2013. Disponível em: . Acesso em: 07 fev. 2019.
VEENMAN, M. V. J. Learning to self-monitor and self-regulate. In: MAYER, R. E.; ALEXANDER, P. Handbook of research on learning and instruction. 2. ed. New York: Taylor & Francis, 2017. p. 197-218.
VIEIRA, M. S. T. C. Efeito de um programa de intervenção de estratégias metacognitivas na resolução de problemas e tomada de decisão de estudantes universitários. 2018. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, 2018.
ZABALZA, M. Á. Diários de aula. Tradução de José Augusto Pacheco e José Machado. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
ZABALZA, M. Á. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ZOHAR, A. Explicit teaching of metastrategic knowledge: definitions, student's learning, and teachers' professional development. In: ZOHAR, A.; DORI, Y. J. (Eds.). Metacognition in science education: trends in current research. Springer Science & Business Media, 2011. p. 197-223.
ZOHAR, A.; BARZILAI, S. A review of research on metacognition in science education: current and future directions. Studies in Science Education, v. 49, n. 2, p. 121-169, 2013.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.