Brazilian government documents in the reference lists of articles on reacher education in the area of science education: an analysis of citations
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e74115Abstract
This research is a consequence of the significant presence of government documents in references of papers on teacher education published in the Brazilian area of Science Education. In order to obtain answers that help to outline the different aspects that involve this presence and, notably, to build theoretical and empirically grounded knowledge on the topic, our research was guided by the following question: What analytical citation indicators help us to understand about the prevalence of Brazilian government documents in papers on teachers education in the area of Science Education? The research was supported by techniques and methodological procedures of studies called citation analysis, which present statistical and bibliometric bases. The corpus was constituted of five important Brazilian journals in the area of Education in Sciences. Some relevant aspects emerged from the research, such as that government documents seem to have an ascendancy of referential authority with researchers in the area.
References
AGRESTI, A.; FINLAY, B. Métodos estatísticos para as ciências sociais. 4. ed. Porto Alegre: Penso, 2012.
ALVARENGA, L. Definição de publicações oficiais. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 22, n. 2, p.213-238, 1993.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 14724: informação e documentação: trabalhos acadêmicos: apresentação, Rio de Janeiro, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3.ed. Lisboa: Edições 70, 2004.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. Tutorial para uso do software IRaMuTeQ. Florianópolis: Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição / UFSC, 2018.
FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio Eletrônico: século XXI. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.
GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, 2004.
GLÄNZEL, W.; SCHOEPFLIN, U. A bibliometric study of reference literature in the sciences and social sciences. Information Processing & Management, v. 35, p. 31-44, 1999.
JIMÉNEZ ALEIXANDRE, M. P.; GARCÍA-RODEJA GAYOSO, I. Hipótesis, citas, resultados: reflexiones sobre lacomunicación científica endidáctica de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 1, p. 11-19, 1997.
KMETEUK FILHO, O. Pesquisa e análise estatística. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 2005.
MAIA, E. L. S. Comportamento bibliométrico na língua portuguesa, como veículo de representação da informação. Ciência da Informação, IBICT, v. 2, n. 2, p. 99-138. 1973.
MAROLDI, A. M. Estudos bibliométricos sobre educação indígena: frente de pesquisa, vida média e obsolescência da literatura citada em teses e dissertações. 2017. 205 f. Tese de Doutorado em Educação - UFSCar, São Carlos, 2017.
MATOS, E. B. S.; GÓIS, A. D.; NASU, V. H.; MURCIA, F. D-R. Estamos utilizando as referências adequadas? Comparação das citações utilizadas na literatura nacional e internacional sobre Leasing. Sociedade, Contabilidade e Gestão, v. 15, n. 1. 2020.
MONTEIRO, N. G. Publicação oficial: definição, características e abrangência. Revista de Biblioteconomia, Brasília, v. 17, n. 2, p. 143-154, 1989.
MORAVCSIK, M. J., & MURUGESAN, P. Some results on the function and quality of citations. Social Studies of Science, v. 5, p. 86-92, 1975.
MORAVCSIK, M. J. Citation context classification of a citation classic concerning citation context classification. Social Studies of Science, v. 18, p. 515-521, 1988.
NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Índices de citação. In: CAMPELLO, B. S.; CÉNDON, B. V.; KREMER, J. M. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2003. p. 249-262.
RAZERA, J. C. C.; MATOS, C. M. S.; BASTOS, F. Um perfil métrico das pesquisas que destacam a formação de professores na área brasileira de educação em ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n.1, p. 200-222, 2019.
ROMANCINI, R. O que é uma citação? A análise de citações na ciência. Intexto, v. 2, n. 23, p. 20-35, 2010.
SILVEIRA, M. A. A.; BAZI, R. E. R. As referências nos estudos de citação apontamentos para uma discussão. Datagramazero – Revista de Ciência da Informação, v. 10, n. 4, 2009.
SILVEIRA, M. A. A.; CAREGNATO, S.E. Percurso histórico-epistemológico dos estudos de citação no Brasil. TransInformação, v. 29, p. 39-55, 2017.
SMITH, L. C. Citation analysis. Library Trends, p. 83-106, 1981.
SONG, Y.; MA, F.; YANG, S. Comparative study on the obsolescense of humanities and social sciences in China: under the new situation of web. Scientometrics, v. 102, p. 365-388, 2015.
SPINAK, E. Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Caracas: Unesco, 1996.
SPRINGER NATURE. Escrevendo um artigo para um periódico: título, resumo e palavras-chave. Springer Nature Switzerland. Disponível em: https://www.springer.com/br/authors-editors/authorandreviewertutorials/writing-a-journal-manuscript/title-abstract-and-keywords/12011956. Último acesso em: 01 mar. 2020.
THORNE, F. C. The citation index: another case of spurious validity. Journal of Clinical Psychology, v. 33, p. 1157-1161, 1977.
URBIZAGÁSTEGUI ALVARADO, R. Obsolescência da literatura sobre lei de Lotka. Revista de Ciência da Informação, v.10, n.1, 2009.
VERGUEIRO W. Publicações governamentais. In: CAMPELLO, B. S.; CÉNDON, B. V.; KREMER, J. M. (Orgs.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2003. p. 111-119.
WEINSTOCK, M. Citation indexes. In: Encyclopedia of Library and Information Science. New York: Dekker, v. 5, 1971. p.16-40.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY