The constitution of knowledge of logics in mathematics teachers formation course at the State University of Feira de Santana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e75183

Abstract

The objective of this article was to publicize the result of the investigation on the constitution of the knowledge of Logic in mathematics teacher formation course at the State University of Feira de Santana. For this, we made a study of the theoretical and methodological tools presented by Hofstetter and Schneuwly (2017) on professional knowledge constituted for teaching and teacher formation. This discussion was led by an analysis of the political pedagogical projects of this University since the implementation of the full degree course 1976, going through curriculum 314 to curriculum 318-updated in 2018. The discipline that deals with the knowledge of Logic by teachers in this teacher formation course was constituted in the Department of Human Sciences and Philosophy under the heading of Special Topics in Logic migrating to the Department of Exact Sciences from curriculum 318 under the name of Mathematical Logic and Set Theory. Being mathematical educators, we understand that the transversal contents of Logic are treated in the other subjects of the course the deductive method with set theory as language or even when mathematical tests, knowledge of propositional logic and logic of predicates are used.

Author Biographies

Rosemeire de Fatima Batistela, Universidade Estadual de Feira de Santana

Fez Licenciatura em Matemática (1998 - 2001) na UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho campus de Rio Claro/SP. Fez Mestrado (2003-2004) e Doutorado (2013-2016) em Educação Matemática na mesma Instituição. Tem experiência na área de Ensino de Matemática, Geometria Euclidiana, Filosofia da Matemática e Lógica Matemática. É docente da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) desde 2011 e atualmente está como professora Adjunta B da área de Educação Matemática do Departamento de Ciências Exatas da UEFS. Participa do Grupo de Pesquisa Fenomenologia e Educação Matemática (FEM) e lidera em parceria o Grupo de Pesquisa Laboratório de Integração e Articulação entre Educação Matemática e Escola (LIAPEME).

Eliene Barbosa Lima, Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana, Mestrado e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Ciências Exatas da Universidade Estadual de Feira de Santana, vinculada a área de Educação Matemática. É uma das coordenadoras do Laboratório de Integração e Articulação entre Pesquisa em Educação Matemática e Escola (LIAPEME) e conduz as discussões na linha de pesquisa História da Matemática e de seu ensino. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Matemática e do seu ensino, notadamente na história e ensino do cálculo e da álgebra; bem como na história do livro didático de matemática e da formação do professor que ensina matemática.

Marcelo Leon Caffe de Oliveira, Universidade Estadual de Feira de Santana

É Licenciado em Matemática pela Universidade Federal da Bahia (1995), especialista em Política do Planejamento Pedagógico: Currículo, Didática e Avaliação pela Universidade do Estado da Bahia (2005), mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Estadual de Feira de Santana e pela Universidade Federal da Bahia (2007) e é doutorando no mesmo programa. Atualmente é professor assistente da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e membro do Laboratório de Integração e Articulação entre Pesquisas em Educação Matemática e Escola (LIAPEME). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Matemática, Lógica Matemática, Geometria Euclidiana e leitura e escrita em Matemática.

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Published

2021-11-16

Issue

Section

Artigos