The constitution of knowledge of logics in mathematics teachers formation course at the State University of Feira de Santana
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e75183Abstract
The objective of this article was to publicize the result of the investigation on the constitution of the knowledge of Logic in mathematics teacher formation course at the State University of Feira de Santana. For this, we made a study of the theoretical and methodological tools presented by Hofstetter and Schneuwly (2017) on professional knowledge constituted for teaching and teacher formation. This discussion was led by an analysis of the political pedagogical projects of this University since the implementation of the full degree course 1976, going through curriculum 314 to curriculum 318-updated in 2018. The discipline that deals with the knowledge of Logic by teachers in this teacher formation course was constituted in the Department of Human Sciences and Philosophy under the heading of Special Topics in Logic migrating to the Department of Exact Sciences from curriculum 318 under the name of Mathematical Logic and Set Theory. Being mathematical educators, we understand that the transversal contents of Logic are treated in the other subjects of the course the deductive method with set theory as language or even when mathematical tests, knowledge of propositional logic and logic of predicates are used.
References
ALENCAR FILHO, E. Introdução à Lógica Matemática. São Paulo: Nobel, 1969.
ALENCAR FILHO, E. Iniciação à Lógica Matemática. São Paulo: Nobel, 1986.
ALENCAR FILHO, E. Iniciação a Lógica Matemática. São Paulo: Nobel, 2002.
BARBOSA, R. M. Elementos de Lógica Aplicada ao Ensino Secundário. São Paulo: Nobel, 1968.
BATISTELA, R. F. O Teorema da Incompletude de Gödel em cursos de licenciatura em Matemática. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2017.
BENZECRY, V. S. J.; RANGEL, K. A. Como desenvolver o raciocínio lógico: soluções criativas na Teoria dos Conjuntos. Rio de Janeiro: LTC, 2004.
CARAÇA, B. J. Conceitos Fundamentais da Matemática. Gradiva: Lisboa, 1984.
CASTRUCCI, B. Introdução à Lógica Matemática. São Paulo: Nobel, 1973.
CASTRUCCI, B. Introdução à Lógica Matemática. São Paulo: Nobel, 1984.
CERQUEIRA, L. A.; OLIVA, A. Introdução à Lógica. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982.
COPI, I. M. Introdução à Lógica. Tradução de Álvaro Cabral. São Paulo: Mestre Jou, 1979.
CURY, M. X. Introdução à Lógica. São Paulo: Editora Érica, 1996.
CYRINO, H. F. F.; ARANTES, F. Lógica Matemática e Lógica Digital. Campinas: Papirus, 1984.
MENDELSON, E. Álgebra Booleana e Circuitos. São Paulo: McGraw-Hill, 1977.
GARNICA, A. V. M. Cartografias contemporâneas: mapa e mapeamento como metáforas para a pesquisa sobre a formação de professores de Matemática. ALEXANDRIA: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 35-60, 2013.
HEGENBERG, L. Lógica Simbólica. São Paulo: Herder, 1966.
HEGENBERG, L. Lógica: o cálculo sentencial. São Paulo: Herder, 1973.
HEGENBERG, L. Como vai a Lógica no Brasil? Convivium, São Paulo, n. 4, p. 334-341, 1986.
JACOB, D. Lógica e Álgebra de Boole. São Paulo: Atlas. 1986.
LIMA, A. C. Lógica e Linguagem. Salvador: Centro Editorial e Didático da UFBA, 1993.
LIMA, A. C. Lógica Formal: origens e aplicações. Salvador: Quarteto, 2010.
LIMA, E. B. Matemática e matemáticos na Universidade de São Paulo: italianos, brasileiros e bourbakistas (1934-1958). 2012. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e Histórias das Ciências) – Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia; Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2012.
LIMA, E. B.; DIAS, A. L. M. O Curso de Análise Matemática de Omar Catunda: uma forma peculiar de apropriação da Análise Matemática Moderna. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 211-230, jul./dez. 2010a.
LIMA, E. B.; DIAS, A. L. M. Concepções modernas de rigor: Omar Catunda, Jacy Monteiro e o Movimento da Matemática Moderna no Brasil. In: FLORES, C.; ARRUDA, J. P. (org.). A Matemática Moderna nas escolas do Brasil e de Portugal: contribuição para a história da Educação Matemática. São Paulo: Annablume, 2010b. p. 171-184.
NOLT, J.; ROHATYN, D. Lógica. Trad. Mineko Yamashita e revisão técnica de Leila Zardo Puga. São Paulo: McGraw-Hill, 1991.
O’CONNOR, J. J.; ROBERTSON, E. F. George Boole. In: University of St Andrews. School of Mathematic and Statistics. MacTutor history of mathematics archive. Scotland, 2004.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA. Projeto para a implantação do curso de Licenciatura Plena em Ciências. Feira de Santana: UEFS, 1976.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA. Projeto para a implantação do curso de Licenciatura em Matemática. Feira de Santana: UEFS, 1984.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Matemática. Feira de Santana: UEFS, 2000.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Matemática. Feira de Santana: UEFS, 2018.
RIBEIRO NETO, N. A. Uma análise sobre as ementas e as bibliografias utilizadas em componentes de Lógica em cursos de Licenciatura em Matemática da região Nordeste. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em licenciatura em Matemática). Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015.
SOUZA, J. M. Currículo, Inovação e Flexibilização na perspetiva académica. In: MORGADO, J. C. et al (Org.). Currículo, Inovação e Flexibilização. Santo Tirso: De Facto Editores. p. 73-81, 2019.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.