Mentors, fearless and critics teachers and the school mathematics toolbox

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e79938

Keywords:

Power training, Vibration platform, Warm-up, Vertical jump, Training methods.

Abstract

This manuscript aimed, when analyzing the answers of a Mathematics teachers group from Paraná, participants in a workshop of the Training Program on Olympic Mathematics, to identify the beliefs and conceptions about school knowledge and school subjects, about the school and the schooling; about what it is to be a Mathematics teacher on Basic Education; and about the role played by the school Mathematics on the training of students in the contemporary society. Methodologically, the Discursive Textual Analysis was used to analyze the open questions and the Descriptive Statistics for the questions in Likert scale. Theoretically, it was based on studies about the notion of school discipline as disciplinary and didactic models, curriculum theories and teachers training. Among the conclusions, it is noted that the teachers conceptions are closer to a critical theoretical trend for the school and the school subjects and to a toolbox for school Mathematics.

Author Biographies

Elisangela Campos, Universidade Federal do Paraná

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Uberlândia, Mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é Professora Associada do Departamento de Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Desenvolve estudos e pesquisas em Educação Matemática, principalmente nos temas sobre formação de professores e ensino-aprendizagem de Matemática. E-mail: elismat@ufpr.br; Lates: http://lattes.cnpq.br/1473084844677726;  Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9028-8201.

Elenilton Vieira Godoy, Universidade Federal do Paraná

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Realizou Estágio Pós-Doutoral em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Professor do departamento de Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Desenvolve estudos e pesquisas procurando colocar em diálogo-movimento discussões envolvendo Estudos Curriculares, Estudos Culturais e Educação Matemática. E-mail: elenilton@ufpr.br; Lattes: http://lattes.cnpq.br/8519404619037270; Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8081-5813.

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Published

2022-05-16

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Artigos