Mentors, fearless and critics teachers and the school mathematics toolbox
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e79938Keywords:
Power training, Vibration platform, Warm-up, Vertical jump, Training methods.Abstract
This manuscript aimed, when analyzing the answers of a Mathematics teachers group from Paraná, participants in a workshop of the Training Program on Olympic Mathematics, to identify the beliefs and conceptions about school knowledge and school subjects, about the school and the schooling; about what it is to be a Mathematics teacher on Basic Education; and about the role played by the school Mathematics on the training of students in the contemporary society. Methodologically, the Discursive Textual Analysis was used to analyze the open questions and the Descriptive Statistics for the questions in Likert scale. Theoretically, it was based on studies about the notion of school discipline as disciplinary and didactic models, curriculum theories and teachers training. Among the conclusions, it is noted that the teachers conceptions are closer to a critical theoretical trend for the school and the school subjects and to a toolbox for school Mathematics.
References
BALL, D. L., THAMES, M. H. & PHELPS, G. Content Knowledge for Teaching: What Makes It Special? Journal of Teacher Education, v. 59, p. 389-407, 2008.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Edição revista e ampliada. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. LDB. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: www.mec.gov.br. Último acesso em: julho de 2020.
CURY, H. N. Concepções e Crenças dos Professores de Matemática: pesquisas realizadas e significado dos termos utilizados. Bolema, v. 12, n. 13, p. 29-43. 1999.
FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino de matemática no Brasil. Revista Zetetiké, v. 3, n. 4, p. 1-38. 1995.
GODOY, E. V. Currículo, cultura e educação matemática: uma aproximação possível? Campinas, SP: Papirus, 2015.
GÓMEZ CHACÓN, I. M. G. Matemática emocional: os afetos na aprendizagem matemática. Trad. Dausy Vaz Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2003.
GUIMARÃES, H. M. Concepções, crenças e conhecimento - afinidades e distinções essenciais. Quadrante, v. XIX, n. 2, p. 81-101. 2010.
LAROSSA, J. Esperando não se sabe o quê: Sobre o ofício de professor. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-210. 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128. 2006.
NÓVOA, A. (org.). Profissão Professor. 2ª Ed. Porto: Porto Editora, 1999.
RICO, L. Currículos de Matemática para a Educação Básica. In: 1º FÓRUM NACIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA SOBRE CURRÍCULOS DE MATEÁTICA PARA A EDUCAÇÃOBÁSICA NO BRASIL. São Paulo. 2004.
SHULMAN, L. S.. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, v. 4, n. 2, p. 196-229. 2014.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
Additional Files
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.