Assessment instruments for learning natural sciences in the early years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82019

Abstract

Assessment is embedded in the teaching and learning process, directly dialoguing with the didactic-pedagogical strategies of teachers and, therefore, requires commitment and responsibility from the teacher when defining criteria and instruments that will serve to monitor the evolution of thought and the proficiency in knowledge of the students. The aim of this theoretical essay is to describe assessment instruments that can be used in the teaching of Science in the Early Years of Elementary School, reflecting on their characteristics and potential for use in this discipline. In the study, the use of the portfolio, gamified activities, concept maps and the written test stand out. All these instruments contribute to the dynamization of learning in science, allowing the discipline to meet legal requirements and dialogue with the student's context, providing opportunities for meaningful learning.

Author Biographies

Felipe da Costa Negrão, Universidade Federal do Amazonas

Graduado em Pedagogia. Especialista em Neuropsicopedagogia, Didática do Ensino Superior e Gênero, Sexualidade e Direitos Humanos. Mestre em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Professor Assistente I do Departamento de Métodos e Técnicas (DMT) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) - Núcleo Alfabetização Manaus. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Investigativas em Educação Matemática (GEPIMat) e do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE).

Pérsida da Silva Ribeiro Miki , Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Direito pela Universidade Federal do Amazonas (1996). Graduada em Direito Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1991). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal do Amazonas (1996). Mestre em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas (2000). Doutora em Educação pela Universidade São Francisco (2014). Professora Associada III do Departamento de Métodos e Técnicas (DMT) e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação – UFAM da Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

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Published

2022-05-16

Issue

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Artigos