Reflections about physics education and human rights education at meetings that consider research in the area of physics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82789

Abstract

The present work aims to identify and investigate the publications, in the area of Physics Teaching, that involve Human Rights Education (HRE), with attention to contributions presented and challenges faced. The identification of these academic productions should contribute to the dissemination and development of practices and future research on this subject. Based on the content analysis methodology (BARDIN, 2011), papers involving Education in Human Rights were raised in events that contemplate the Physics Teaching, in the period from 2012 to 2019. It was possible to detect an increase in publications, regarding the analyzed perspective, at more recent events. The works found report challenges to be overcome and contributions in the field of research in Teaching Physics and also in the school environment. As challenges, highlighting the diagnosis of human rights violations, the impositions of hegemonic culture and cultural barriers that hinder the inclusion and empowerment of minorities. Among the contributions, presented by the works found, deserve to be highlighted: the development of methodological proposals, including the transformation of science content and practices with the intention of teacher education in the perspective of HRE.

Author Biographies

Filipe de Lima Silveira , Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e professor ACT da rede estadual de ensino de Santa Catarina.

André Ary Leonel, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Física, com mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professor pesquisador no Departamento de Metodologia de Ensino e no Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica desta mesma instituição. Foi Professor visitante na City Universityof New York (CUNY) (2021-2022) pelo Programa CAPES/PRINT-UFSC. Participa do grupo de pesquisa COMUNIC e do projeto Conexão Escola Mundo da UFSC. Tem experiência nas áreas de Ensino de Física e Formação de professores, com interesse nos seguintes temas: Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC); Cultura Hacker; Alfabetização Científica e Técnica; Educação em Direitos Humanos; e Ensino de Física Moderna e Contemporânea na Educação Básica.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Almedina. São Paulo, 2011.

BONFIM, Hanslivian Correia Cruz; GUIMARÃES, Orliney Maciel. A articulação do ensino de Ciências Naturais e Direitos Humanos. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

BRASIL. Caderno de Educação em Direitos Humanos. Brasília: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=32131-educacao-dh-diretrizesnacionais-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 14 abr. 2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file. Acesso em: 14 abr. 2020.

CARBONARI, Paulo César. Sentidos dos 60 anos da Declaração Universal dos Direitos Humanos: uma abordagem. Passo Fundo, RS. Ano XVIII, n. 34, p. 156-167, 2009.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2008.

CANDAU, Vera Maria; ANDRADE, Marcelo; LUCINDA, Maria da Consolação. Educação em direitos humanos e formação de professores. Cortez Editora. São Paulo, 2013.

CRUZ, Ana Cristina Souza da. Análise de Propostas para Abordagem de Conceitos da Química por meio de Conteúdos Cordiais. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

CRUZ, Ana Cristina Souza da. Interculturalidade e Educação Ambiental nas práticas pedagógicas para valorização da cultura. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Anais. Florianópolis, SC, 2017.

DAMKE, Anderléia Sotoriva; NEVES, Marcos Cesar Danhoni. Políticas Educacionais, Direitos Humanos e Violências: a Invisibilidade na Formação de Professores de Ciências. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

DOMINGOS, Patrícia; QUEIROZ, Gloria. Avaliando a Sequência Didática Flutuação dos Corpos e Vida. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Universidade de Brasília. Brasília, 2001.

FERREIRA, Marcello; LOGUECIO, Rochele de Quadros. A análise de conteúdo como estratégia de pesquisa interpretativa em educação em ciências. REVELLI - Revista de Educação, Língua e Literatura. Inhumas, GO. Vol. 6, n. 2, p. 33-49, 2014.

GUIMARÃES, Y.A.F.; GIORDAN, M. Instrumento para construção e validação de sequências didáticas em um curso a distância de formação continuada de professores. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências e I Congresso Iberoamericano de Educação em Ciências, 2011. Anais. Campinas-SP, 2011, p. 1-12.

KOLLER, S. H.; COUTO, C. P. de P.; HOHENDORFF, J. V. Manual de produção científica. Penso. Porto Alegre, 2014.

LEAL, Patrícia; FORATO, Thaís C. de M.. Ciência e Religião no ensino de física: promoção da interculturalidade, direitos humanos e aprendizado de conteúdos científicos. In: XXII Simpósio Nacional de Ensino de Física , 2017. Anais. São Carlos, SP, 2017.

MAIOR, Nivea Maria Santos Souto; CLEMENTINO, Milca Oliveira; COSTA, Rosiane Oliveira da; LEAL, Sara Duarte Cordeiro. Direitos humanos e serviço social: demandas e desafios contemporâneos. Temporalis. Brasília, DF. n. 36, p. 127-138, 2018.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, 1999, p.7-32.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Unijuí. Ijuí, 2011.

DEMO, P. Introdução à metodologia da ciência. Atlas. 2. ed. São Paulo, 1985.

ODA, Welton. Em que língua as licenciaturas indígenas pronuncia Biodiversidade?. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

OLIVEIRA, Érica de; LEITE, Cristina. Multiculturalismo na educação básica: uma análise da astronomia cultural nos livros didáticos de física aprovados no PNLD 2018. In: XVII Encontro de Pesquisa em ensino de Física, 2018. Anais. Campos do Jordão, SP, 2018.

OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de; MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto; GUERRA, Andreia; QUEIROZ, Gloria Regina Pessôa Campelo. A Análise Crítica do Discurso na formação de professores de Ciências a partir de uma perspectiva de Educação em Direitos Humanos. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2015. Anais. Águas de Lindóia, SP, 2015.

OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de; QUEIROZ, Gloria Regina Pessôa Campello. A formação de professores de ciências a partir de uma perspectiva de Educação em Direitos Humanos: uma pesquisa-ação. Ciênc. educ. Bauru, SP. 2018, vol.24, n.2. Disponível em: ttps://doi.org/10.1590/1516-731320180020007. Acesso em: 14 abr. 2020.

OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de; QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello. Planejar com direitos humanos na formação de professores de ciências. Revista Areté Revista Amazônica de Ensino de Ciências. Manaus, AM. [S.l.], v. 10, n. 22, p. 231-245, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/645. Acesso em: 14 set. 2020.

OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de; QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello. Planejar aulas de Ciências com Base na Educação em Direitos Humanos: uma análise na formação inicial de professores. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017. Anais. Florianópolis, SC, 2017.

PAIVA, Ayane de Souza; OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de. Questões Sociocientíficas e Educação em Direitos Humanos: consensos e possibilidades. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

RAKOS, Florencia Medina; Educação em direitos humanos e conexão escola mundo: desafios e oportunidades no processo de empoderamento juvenil. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em:

https://comunic.paginas.ufsc.br/files/2020/04/Florencia-Rakos-2.pdf. Acesso em: 04 jun. 2021.

RIOS, Natália Tavares Ramiarina; Educação Ambiental e Direitos Humanos na Formação Inicial de Professores de Ciências Biológicas. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2017. Disponível em:

http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0233-1.pdf. Acesso em: 06 dez. 2020.

SANTOS, Fernanda Marsaro dos. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. São Carlos: UFSCar. 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br. Acesso em: 14 jun. 2020.

SOUZA, Ana Carla de; BARATA, Erllon Rodolfo Viegas; LOURINHO, Rita Joice Magno; ABREU, Josyane Barros; FREITAS, Magalhães da Silva. Direitos humanos e a formação de professores de ciências. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Anais. Natal, RN, 2019.

Published

2022-05-16

Issue

Section

Artigos