Study activity as a condition for the development of theoretical thinking in science classes: contributions by L. S. Vygotsky and V. V. Davydov for the organization of teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82882Keywords:
Mental actions, Learning and development, Study activity, Science teaching, Theoretical thinkingAbstract
The text presents a theoretical path of analysis on the Study Activity, as a condition for the development of theoretical thinking in Science classes, relating two theoretical perspectives: the Historical-Cultural Theory, in Vygotsky, and the Developmental Teaching Theory, in Davydov. Our arguments are based on two theoretical premises proposed by Vygotsky, related to human development, highlighting the unity “creation of meanings/learning, leading to development”, with emphasis on neoformations: awareness and intervention of the will. Respectively, we use Davydov's theoretical understandings that expose the Study Activity as a condition for the development of theoretical thinking, through five mental actions: the formation of the theoretical basis; the mental analysis of the process; the formation of the theoretical posture; the exploration of situated and concrete knowledge and the qualitative examination of the theoretical foundations of actions. We intend to bring contributions to the organization of education.
References
DANIELS, H. Vygotsky e a pedagogia. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
DAVIDOV, V. V. Problemas do ensino desenvolvimental: a experiência da pesquisa teórica e experimental na Psicologia. Tradução de José Carlos Libâneo e Raquel A. M. da Madeira Freitas. [S. l.: s. n], 1986.
DAVIDOV, V. V. Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos princípios do ensino em um futuro próximo. In.: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. Ensino desenvolvimental: antologia. Uberlândia: EDUFU, 2017. p. 211 - 224.
DAVIDOV, V. V. O que é a Atividade de Estudo. Revista Escola Inicial, n. 7, p. 1-7, 1999.
DAVIDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progresso, 1988.
LEONTIEV, A. N. Artigo de introdução sobre o trabalho criativo de L. S. Vigotski. In.: VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. p. 421-425.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In.: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizado. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 59-83.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. da M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In.: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013. p. 315-350.
SCHROEDER, E.; JAKOBOWSKI, S. H. Ensino de história e formação humana: a Atividade de Estudo como condição para o desenvolvimento do pensamento teórico pelos estudantes. Ensino & História, n. 26, n. 2, p. 159-182, 2020. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/35920/28797. Acesso em 12/04/2022.
VYGOTSKI, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Austral, 2017.
VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004a.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.
VIGOTSKI, L. S. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001a.
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem de desenvolvimento intelectual na idade escolar. In.: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizado. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2001b. p. 103-117.
Additional Files
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
