Study activity as a condition for the development of theoretical thinking in science classes: contributions by L. S. Vygotsky and V. V. Davydov for the organization of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82882

Keywords:

Mental actions, Learning and development, Study activity, Science teaching, Theoretical thinking

Abstract

The text presents a theoretical path of analysis on the Study Activity, as a condition for the development of theoretical thinking in Science classes, relating two theoretical perspectives: the Historical-Cultural Theory, in Vygotsky, and the Developmental Teaching Theory, in Davydov. Our arguments are based on two theoretical premises proposed by Vygotsky, related to human development, highlighting the unity “creation of meanings/learning, leading to development”, with emphasis on neoformations: awareness and intervention of the will. Respectively, we use Davydov's theoretical understandings that expose the Study Activity as a condition for the development of theoretical thinking, through five mental actions: the formation of the theoretical basis; the mental analysis of the process; the formation of the theoretical posture; the exploration of situated and concrete knowledge and the qualitative examination of the theoretical foundations of actions. We intend to bring contributions to the organization of education.

Author Biographies

Edson Schroeder, Universidade Regional de Blumenau

Doutor em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Professor voluntário nos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Matemática (PPGECIM) da FURB - Universidade Regional de Blumenau. Coordena o grupo de pesquisa “Ensino, aprendizagem e desenvolvimento: contribuições da Teoria Histórico-Cultural”.

Tompson Gomes , Universidade Regional de Blumenau

Licenciado em Ciências Biológicas - UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz (1999). Professor de Ciências e Matemática no Ensino Fundamental II, e EJA, na Rede Municipal de Itabuna. Professor de Biologia no Ensino Médio na Rede Estadual da Bahia. Especialização em Metodologia do Ensino e da Pesquisa em Educação Ambiental e Sanitária pelas Faculdades Integradas do Vale do Ribeira -FIVR (2002). Especialização em Docência do Ensino Superior e Planejamento Educacional, no Sistema de Ensino pela Faculdade Superior do Piemonte da Chapada - FESPC (2012). Mestre em Educação pela FURB - Universidade Regional de Blumenau.

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Published

2022-11-29

Issue

Section

Articles