The statistical discourse in mathematical education: the achilles´s heel and the salvationists prescriptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e84590

Keywords:

Mathematical education, Educacional estatistics, Discourse, Neoliberalism, Michel Foucault

Abstract

The article attempts a discursive analysis of Mathematics Education becoming from educational assessments. Reports in newspaper and News portals were problematized based on Foucaultian discourse analysis. The analysis shows the use of numbers as a powerful driver of neoliberal assumptions and as a reinforcer of truth about Mathematics Education: 1) there would be a crisis, because the data are terrible; 2) teachers are to blame for the crisis and 3) the implementation of active pedagogies and greater investment in teacher training would be the solutions considered appropriate. It is concluded at the end that the way Mathematics Education is ranked, calculated and measured, this process produces a regime of truth that reduces the spaces of freedom in teaching, since dealing with these impositions is na endless struggle and contrary to identity of each teacher: neoliberalism is insatiable.

Author Biographies

Paula Cristina Bacca, Instituto Federal Catarinense

Licenciada em Matemática pela Universidade Regional de Blumenau (2006), mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela mesma universidade (2013) e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC. Atualmente é professora de Matemática do Instituto Federal Catarinense Campus Brusque.

Claudia Regina Flores, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC (1990), Mestrado (1997) e Doutorado em Educação pela mesma universidade (2003). Realizou estágio de doutoramento na Universitè de Roeun, França, durante o ano de 2002, Pós-Doutorado na North Carolina State University, EUA, 2010-2011, e Pós-Doutorado na Catholic University of Leuven, Bélgica, 2016-2917. É professora Titular do Departamento de Metodologia de Ensino, da UFSC e professora credenciada do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da UFSC. É líder do Grupo de Estudos Contemporâneos e Educação Matemática, GECEM. É pesquisadora Produtividade do CNPq.

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Published

2022-11-29

Issue

Section

Artigos