Davi Angelo's Coro D'osun: elements for reflecting on science education as a counter-hegemonic becoming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e85308

Keywords:

Art, Science, Biology teaching, Mermaid

Abstract

Over the past few years, the connection between art and science has gained greater prominence in terms of its contribution to the teaching and dissemination of natural sciences. In the interim, this manuscript creates a dialogue between scientific thought and the work “Coro d'Osun: chimera of intermittent rivers” by artist Davi ngelo, leading to a Foucaultian discussion about the possibilities that this relationship can generate for the field of education sciences, with a focus on the biological ones. Through a hermeneutic analysis, Coro d'Osun is described and analyzed, followed by an exposition along the lines of an essay, with suggestions for approaching the material in basic education, in which colors of a counter-hegemonic education are painted that prioritize other knowledge, such as those present in the be enchanted. The mermaid, a mythical creature materialized in the work, brings the fantastic together with anthropomorphic aspects, slipping between art-science and enhancing a transition to a polychromy of biological knowledge.

Author Biographies

Raphael Alves , Universidade Federal do Ceará

Professor at the Department of Biology at the Federal University of Ceará (UFC),
Doctor in Education, coordinator of the Biology Teaching Research Laboratory (Lebio) at UFC.

Vitória Fernandes , Universidade Federal do Ceará

Student in Biological Sciences - Degree from the Federal University of Ceará.
Member of the Biology Teaching Research Laboratory (LEBIO). Scientific Initiation Scholarship
by the Cearense Foundation for Scientific and Technological Development Support (FUNCAP).

References

ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ADORNO, Theodor W. Notas de literatura. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003, p. 15-45.

ALBERTS, P. F, Nature, and the Environment. In: FALZON, C.; O'LEARY, T.; SAWICKI, J. (Org.). A Companion to Foucault. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1002/9781118324905.ch28. Último acesso em: 05 jul. 2022.

AMORIM, A. C. R. de; GONÇALVES, M. L. C. M. R. Naturezas artificiais e a diferença paradoxal entre ciências e culturas. Revista Interacções, v. 10, 31, p. 71-94, 2014.

ANDRADE, S. S. Vivências Culturais: narrativas fantásticas das crianças ribeirinhas da Amazônia marajoara. Revista Sentidos da Cultura, v. 7, n. 12, p. 136-155, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/sentidos/article/view/3456. Último acesso em: 10 ago. 2022.

ÂNGELO, D. Paleoarte. Publicado em 15 nov. 2010. Disponível em: http://daviartesemanias.blogspot.com/2010/11/paleoarte.html?view=timeslide. Último acesso em: 26 out. 2021.

ÂNGELO, D. Coro d'Osun: quimera dos rios intermitentes. 2021a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BxIberjcOWs&t=24s. Último acesso em: 26 out. 2021.

ÂNGELO, D. Coro d'Osun: quimera dos rios intermitentes - do processo e das vivências. 2021b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NUKuXODxgM8. Último acesso em: 26 out. 2021.

BATISTA JÚNIOR, M. A. Paleoarte ajuda no processo de popularização da ciência. Jornal Diário do Nordeste, Publicado em 26 dez. 2016. Disponível em: https://diariodonordeste.verdesmares.com.br/regiao/paleoarte-ajuda-no-processo-de-popularizacao-da-ciencia-1.1675789. Último acesso em: 26 out. 2021.

BARRETO, B. Inspirado no folclore brasileiro, artista cearense cria escultura realista de sereia. TV nordeste vip, 16 de março de 2021. Disponível em: https://tvnordestevip.com/inspirado-no-folclore-brasileiro-artista-cearense-cria-escultura-realista-de-sereia/. Último acesso em: 26 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

BRITO, C. New science from old news. Porto: Escola de Mar, 2016.

CAUCAIA. Secretaria de Cultura, Mapa cultural. Portfólio de Davi Ângelo. Disponível em: https://mapacultural.caucaia.ce.gov.br/files/agent/9363/portfolio_davi_%C3%82ngelo.pdf. Último acesso em: 26 out. 2021.

CEARÁ. Assembleia Legislativa do Ceará. Documentário Coro D´Osun é tema do Em Cena desta quinta-feira. 18 Março 2021. Disponível em: https://www.al.ce.gov.br/index.php/ultimas-noticias/item/93565-18032021emcena. Último acesso em: 26 out. 2021.

DREYFUS, H. L.; RABINOW, P; CARRERO, V. P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

DILTHEY, W. O Surgimento da Hermenêutica (1900) (Die Entstehung der Hermeneutik, 1900). (Trad. Eduardo Gross). Numen: revista de estudos e pesquisa da religião, Juiz de Fora, v.2, n. 1, p. 11-32, 1999.

EISNER, E. W. What can Education learn from the Arts about the practice of education? International Journal of Education & the Arts, [S.l.], v. 5, n. 4, p. 1–13, 2004. Disponível em: http://www.ijea.org/v5n4/. Último acesso em: 29 out. 2021.

FEITOSA, R. A. Uma revisão sistemática da literatura sobre pesquisas na interface ciência e arte. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 6, n. 1, p. e007, 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/987. Último acesso em: 29 out. 2021.

FERRARO, J. L. S. Michel Foucault para pensar a educação em ciências: da crítica à prática. Cadernos Zygmunt Bauman, São Luís-MA, v. 10, n. 24, p. 17-39, 2020.

FEYERABEND, P. Contra o Método. São Paulo: Editora UNESP, 2011.

FORTES JÚNIOR, H. F. S. Interações entre natureza e ciência na arte contemporânea. Revista Interdisciplinar Internacional de Artes Visuais - Art & Sensorium, [S.l.], v. 1, n. 02, p. 79-96, dez. 2014.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Verdade e poder. Roberto Machado (Trad e Org). 23. ed. São Paulo: Graal, 2004, p. 5-106.

LEBIO, Laboratório de Pesquisa em Ensino de Biologia UFC. IPEConversa Paleoarte de Davi Ângelo. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_84MPNh63kM&t=33s. Último acesso em: 09 nov. 2021.

GANDAVO, P. de M. Tratado da terra do Brasil: história da Província Santa Cruz, a que vulgarmente chamamos Brasil. Senado Federal, Conselho Editorial, 2008. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/188899/Tratado%20da%20terra%20do%20Brasil.pdf. Último acesso em: 10 ago. 2022.

GERMANO, M. G. Uma nova ciência para um novo senso comum. Campina Grande-PB: EDUEPB, 2011.

GONÇALVES, M. L. C. M. R.; AMORIM, A. C. R. de. Gabinete de curiosidades: o paradoxo das maravilhas. Educação: Teoria e Prática, v. 22, n. 40, p. 223-238, 2012.

OPOVO. Jornal o Povo. Filme aborda mitologias e narrativas fantásticas das regiões ribeirinhas. Vida & Arte, 15 de mar. 2021. Disponível em: https://mais.opovo.com.br/jornal/vidaearte/2021/03/15/filme-aborda-mitologias-e-narrativas-fantasticas-das-regioes-ribeirinhas.html. Último acesso em: 26 out. 2021.

PITENIS, A. A.; DOWSON, D.; SAWYER, G. W. Leonardo da Vinci’s Friction Experiments: An Old Story Acknowledged and Repeated. Tribol Lett v. 56, p. 509–515, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11249-014-0428-7. Último acesso em: 26 out. 2021.

PORTOCARRERO, V. As ciências da vida: de Canguilhem a Foucault. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2009.

ROUSE, J. Foucault and the Natural Sciences. Division I - Faculty Publications. Paper 33, p. 1-20, 1993. Disponível em: http://wesscholar.wesleyan.edu/div1facpubs/33. Último acesso em: 05 jul. 2022.

SARINHO, R. T.; PORTUGAL, D. B.; COSTA, C. E. F. da. Ondina: sobre as relações entre verdade, imagem e natureza. Revista Concinnitas, v. 22, n. 40, p. 297-309, 2021.

SILVA, C. A. S.; BRITO, M. dos R. de. Art(e)biologia na natureza e outras maneiras de pensar a educação. Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 54, p. 1-22, e17751, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n54.17751. Último acesso em: 10 ago. 2022.

SOARES, M. da C. S. Pesquisas com os Cotidianos: devir-filosofia e devir-arte na ciência. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 731-745, 2013.

SOBRAL. Secretaria de Cultura. Ateliê Davi Ângelo. Mapa cultural - Sobral cultura, 2020. Disponível em: https://cultura.sobral.ce.gov.br/espaco/2874/. Último acesso em: 26 out. 2021.

VEIGA-NETO, A. Dominação, violência, poder e educação escolar em tempos de Império. In: RAGO, M.; VEIGA-NETO, A. (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 13-38.

Published

2022-11-29

Issue

Section

Articles