Concept of wealth and financial education as self-practice
historical compositions
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e86167Keywords:
Financial education, History of mathematics education, CurriculumAbstract
Financial education is included in the Common National Curricular Base articulated with school mathematics contents. In addition, there is an interest in the field of research in Mathematics Education, which takes financial education as a problem to be investigated for the teaching and learning processes. That said, the objective is to present reflections on the insertion of the theme of financial education in the curriculum of school mathematics, analyzing the historical relationship between money, wealth and material goods and the constitution of subjectivities. For this, we problematize about wealth by presenting the advice on conduct of texts from Antiquity and, based on the contributions of Michel Foucault, we show how this issue was formed and dealt with in the Renaissance, Classicism and its passage to Modernity. Finally, we will show how financial education can constitute subjectivities and how it can be constituted by the current episteme.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. 3.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica. Lisboa: Edições 70, 2018.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade 2: o uso dos prazeres. 7. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
GALLO, S. Michel Foucault e a construção conceitual do cuidado de si. Linha Mestra, v. 37, n. 1, p. 5-12. Disponível em: https://lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/176/217.
LAZZARATO, M. La fábrica del hombre endeudado: ensaio sobre la condición neoliberal. Buenos Aires: Amorrortu, 2013.
LUCRÉCIO, T. Da natureza. In: EPICURO, et. al. Os pensadores. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1985, p. 82-284.
MARCO AURÉLIO. Meditações. In: EPICURO, et. al. Os pensadores. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1985, p. 478-587.
OCDE. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Directorate for Financial and Enterprise Affairs. OCDE: 2005.
SANTOMÉ, J. T. Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberais e neocolonialistas. Madrid: Ediciones Morata S.L., 2017.
SÊNECA, L. A. Consolação a minha mãe Hélvia. In: EPICURO, et. al. Os pensadores. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1985a, p. 362-387.
SÊNECA, L. A. Da tranquilidade da alma. In: EPICURO, et. al. Os pensadores. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1985b, p. 388-424.
SOUZA, J. I. Educação financeira: práticas discursivas na educação matemática. 2021. 132 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
VARGAS, P. R. R. Um estudo sobre educação financeira e instituição escolar. 2012. 121 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Vale dos Sinos, São Leopoldo, 2012.
VIANA, D. Moeda e troca na constituição moderna. Econ. soc., Campinas, v. 26, n. 2, p. 483-510, ago. 2017.
XENOFONTE. Econômico. Tradução de Anna Lia Amaral de Almeida Prado. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY