Learning objects in science teaching

a integrative review of the literature based on the Digital Library of Theses and Dissertations (DLTD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e89656

Keywords:

Learning objects, Science teaching, Didactic resources

Abstract

The present work aimed to analyze, through an integrative literature review, the use of learning objects in Science Teaching. The literature review focused on the identification of theses and dissertations in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). From the analysis of twenty three theses and dissertations, it was observed that the insertion of learning objects in Science Teaching was focused both on the elaboration of these resources and on the use of existing resources. Furthermore, the literature review indicated that the use of the aforementioned teaching resources provides the contextualization of the concepts and contents addressed, as well as the improvement of student performance in the evaluations. In addition, it was noted that the ability to use learning objects in recreational activities can contribute to the development of a critical understanding of the content addressed by students.

Author Biographies

Pedro Bruno Silva Lemos, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) (2013). Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFCE. Doutorando da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) pelo IFCE. Atualmente, é servidor técnico administrativo da UNILAB.

Sandro César Silveira Jucá, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Possui Nivelamento Universitário (Studienkolleg) na Technische Hochschule Köln - Alemanha (1996 a 1998) e Graduação em Tecnologia Mecatrônica pelo IFCE (2002). Mestre (2004) e Doutor em Engenharia Elétrica (2014) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente, é professor titular e pesquisador do IFCE, atuando como docente nos Mestrados ProfEPT (Educação Profissional e Tecnológica em rede nacional), PPGER (Mestrado Acadêmico em Energias Renováveis) e também como Coordenador Adjunto do RENOEN no IFCE.

Solonildo Almeida da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Graduado em Sistemas e Mídias Digitais pela UFC (2013), em Pedagogia pela UECE (2009), em Teatro pela UFC (2020) e em Geografia pela UECE (1999). Mestre em Sociologia pela UECE (2005). Doutor em Educação pela UFC (2011). Atualmente, é docente no IFCE, Campus Fortaleza-CE. Atualmente, é professor do IFCE, atuando no ProfEPT, no Programa Associado de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente (PPGEF UNILAB-IFCE) e no RENOEN-IFCE.

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Published

2023-05-22

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Section

Artigos