Image of mathematics
the view of basic education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e90012Keywords:
Mathematics teacher, Students' perception, Mathematics educationAbstract
Data from national and international assessments show the difficulty that students have with Mathematics. This article brings the result of a research that investigated the students' view of Mathematics and what influences them to have this view. A questionnaire to investigate this view was developed and applied to Basic Education students. As a result, most students said that they heard that Mathematics is difficult and, for this reason, they are apprehensive before Mathematics classes. Most related that they liked the subject, indicating that the mathematics teacher's methodology, the application of the content and the grades in the subject influence this view. Those who did not like it explained this by the difficulty of the subject, which is very abstract, in addition to not understanding the teacher's explanation. It was observed, also, that the family, the teacher and individual interest influence in the students' view of Mathematics.
References
AMADO, N.; CARREIRA, S.; FERREIRA, R. T. Afeto em competições matemáticas inclusivas: a relação dos jovens e suas famílias com a resolução de problemas. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
BOALER, J. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador Porto Alegre: Penso, 2018.
CARMO, J.S; SIMIONATO, A. M. Reversão de ansiedade à Matemática: alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, v. 17, n. 2, p. 317-327, 2012.
FURINGHETTI, F. Images of Mathematics outside the Community of Mathematicians: Evidence and Explanations. For the Learning of Mathematics, v. 13, n. 2, p. 33–38, 1993.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
GOMEZ-CHACÓN, I; OP´T EYNDE, P.; DE CORTE, E. Creencias de los estudiantes de matemáticas: la influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, v. 24, n. 3, p. 309-324, 2006.
GOSTAR. In: Dicionário Michaelis. São Paulo: Melhoramentos, 2023. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/gostar/> Acesso em: 29 mar. 2023.
INEP, Relatório de resultados do Saeb 2019: volume 1: 5º e 9º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio [recurso eletrônico]. / Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. – Brasília, DF, 2021.
LIM, C. S.; ERNEST, P. Public Images of Mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, n. 11, p. 44–56, 1999.
LINS, R. C. Matemática, Monstros, Significados e Educação Matemática. In: BICUDO, M.A.V; BORBA, M.C. (Orgs). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004
MCLEOD, D. Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In: GROWDS, D. (Ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning. Nova York: MacMillan, p.575-596, 1992.
MUNHOZ, F. G. Invenção do magistério público feminino paulista: Mestra Benedita da Trindade do Lado de Cristo na trama de experiências docentes (1820-1860). Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
OECD, PISA 2012 Results: Ready to Learn: Students’ Engagement, Drive and Self-Beliefs (Volume III), PISA, OECD Publishing, 2012.
PICKER, S. H.; BERRY, J. S. Investigating pupils’ images of mathematicians. Educational Studies In Mathematics, v. 43, n. 1, p. 65–94, 2000.
SCUCUGLIA, R.; GREGORUTTI, G. S. Images of Mathematics and Mathematicians among Undergraduate Students of Education. Acta Scientiae, n. 19, p. 940–957, 2017.
Additional Files
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.