Image of mathematics

the view of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e90012

Keywords:

Mathematics teacher, Students' perception, Mathematics education

Abstract

Data from national and international assessments show the difficulty that students have with Mathematics. This article brings the result of a research that investigated the students' view of Mathematics and what influences them to have this view. A questionnaire to investigate this view was developed and applied to Basic Education students. As a result, most students said that they heard that Mathematics is difficult and, for this reason, they are apprehensive before Mathematics classes. Most related that they liked the subject, indicating that the mathematics teacher's methodology, the application of the content and the grades in the subject influence this view. Those who did not like it explained this by the difficulty of the subject, which is very abstract, in addition to not understanding the teacher's explanation. It was observed, also, that the family, the teacher and individual interest influence in the students' view of Mathematics.

Author Biographies

Vanessa Oechsler, Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Gaspar

<

Adriana Kuehn, Fundação Universidade Regional de Blumenau

Possui graduação em Engenharia Civil pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1996), graduação em Matemática pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2008) e mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Professora efetiva da Fundação Universidade Regional de Blumenau na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Estruturas, e em Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: cálculo diferencial e integral, álgebra, estatística, matemática, ensino de engenharia, linguagem matemática, CTS e interdisciplinaridade.

References

AMADO, N.; CARREIRA, S.; FERREIRA, R. T. Afeto em competições matemáticas inclusivas: a relação dos jovens e suas famílias com a resolução de problemas. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

BOALER, J. Mentalidades matemáticas: estimulando o potencial dos estudantes por meio da matemática criativa, das mensagens inspiradoras e do ensino inovador Porto Alegre: Penso, 2018.

CARMO, J.S; SIMIONATO, A. M. Reversão de ansiedade à Matemática: alguns dados da literatura. Psicologia em Estudo, v. 17, n. 2, p. 317-327, 2012.

FURINGHETTI, F. Images of Mathematics outside the Community of Mathematicians: Evidence and Explanations. For the Learning of Mathematics, v. 13, n. 2, p. 33–38, 1993.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GOMEZ-CHACÓN, I; OP´T EYNDE, P.; DE CORTE, E. Creencias de los estudiantes de matemáticas: la influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, v. 24, n. 3, p. 309-324, 2006.

GOSTAR. In: Dicionário Michaelis. São Paulo: Melhoramentos, 2023. Disponível em: <https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/gostar/> Acesso em: 29 mar. 2023.

INEP, Relatório de resultados do Saeb 2019: volume 1: 5º e 9º anos do Ensino Fundamental e séries finais do Ensino Médio [recurso eletrônico]. / Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. – Brasília, DF, 2021.

LIM, C. S.; ERNEST, P. Public Images of Mathematics. Philosophy of Mathematics Education Journal, n. 11, p. 44–56, 1999.

LINS, R. C. Matemática, Monstros, Significados e Educação Matemática. In: BICUDO, M.A.V; BORBA, M.C. (Orgs). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004

MCLEOD, D. Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In: GROWDS, D. (Ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning. Nova York: MacMillan, p.575-596, 1992.

MUNHOZ, F. G. Invenção do magistério público feminino paulista: Mestra Benedita da Trindade do Lado de Cristo na trama de experiências docentes (1820-1860). Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

OECD, PISA 2012 Results: Ready to Learn: Students’ Engagement, Drive and Self-Beliefs (Volume III), PISA, OECD Publishing, 2012.

PICKER, S. H.; BERRY, J. S. Investigating pupils’ images of mathematicians. Educational Studies In Mathematics, v. 43, n. 1, p. 65–94, 2000.

SCUCUGLIA, R.; GREGORUTTI, G. S. Images of Mathematics and Mathematicians among Undergraduate Students of Education. Acta Scientiae, n. 19, p. 940–957, 2017.

Published

2023-05-22

Issue

Section

Artigos