Parasitology laboratory ethnography: what can drawers and cabinets tell us about a education of a scientist?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91112

Keywords:

Laboratory ethnography, Actor-Networking Theory, Scientist’s education.

Abstract

The article presents part of the ethnographic study on the education of a scientist in a large research laboratory in the field of Parasitology, located in a big university of Southeast region Brazil. With the theoretical and methodological framework of the actors of the Actor–Network Theory (ANT) we investigated the associations between humans and not humans and the performances that configure what is a laboratory, science, and research, as well, as what is necessary to learn to be scientist in this place. In our analysis, we notice that drawers and cabinets, for example, says something about professional career of scientists. In addition, the object of study of the doctoral student that we follow in the laboratory, the ascaris, participates in a division between the internal and external world of the laboratory. Thus, we consider that it is necessary to perceive the productions of realities in the laboratory in the conditions and possibilities in which the scientist lives, considering with whom and with what he/she interacts.

Author Biographies

Bárbara Mariane Martinez Viana, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Antropologia (Bacharelado) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e cursou parte da graduação no Instituto Universitário de Lisboa -ISCTE -IUL. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) atuando na linha de Educação em Ciências. Mestra em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Tem interesse em pesquisas relacionadas as áreas de Educação, Antropologia da Ciência, Divulgação Científica, Infâncias e abordagens Antropológicas e Etnográficas.

Gabriel Menezes Viana, Universidade Federal São João del-Rei

Doutor e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG). Professor da Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) onde leciona no curso de licenciatura em Ciências Biológicas e no Mestrado em Educação (PPEdu). Coordenador de um grupo de pesquisas que investiga diferentes processos de educação científica e tecnológica por meio da Teoria Ator-Rede e de outros aportes teóricos propostos por Latour e colaboradores. Tem interesse nos processos de ensino-aprendizagem na formação de professores e de cientistas no campo das Ciências da Natureza. Atualmente, coordena um projeto de pesquisas financiado pela Fapemig com foco na produção de realidades durante a pandemia da Covid-19.

Francisco Ângelo Coutinho, Universidade Federal de Minas Gerais

Francisco Ângelo Coutinho é graduado em licenciatura em Ciências Biológicas, mestre em Filosofia (na área de Lógica e Filosofia da Ciência) e doutor em Educação, pela UFMG. É professor associado da Faculdade de Educação da UFMG, onde atua na graduação e na pós-graduação. É líder do grupo Cogitamus - Educação e Humanidades Científicas.

References

ALLAIN, L. R. Mapeando a identidade profissional de licenciandos em ciências biológicas: um estudo ator-rede a partir do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Tese de doutorado em Educação- Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

CALLON, M. Some elements of a sociology of translation. In: Technoscience: the politics of Interventions. Norway: Unipub, 2007.

COUTINHO, F. A., GOULART, M. I. M., MUNFORD, D., & RIBEIRO, N. A. Seguindo uma lupa em uma aula de ciências para a educação infantil. Investigações em Ensino de Ciências, v. 19, n. 2, p. 381-482, 2016. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/85. Acesso em: 08 ago. de 2023.

COUTINHO, F. A.; ANDRADE, R. C.; SILVA, F.A.R. A referência circulante das inscrições. Contribuições para uma aproximação de Bruno Latour à educação em ciências. In: COUTINHO, F; A.; VIANA, G. M. (Org.). Teoria Ator-Rede e Educação. 1ed.Curitiba: Appris, 2019. p. 143-163.

DORNELLES, R. C. Ciência, coletas e extrações: uma Etnografia a partir de um laboratório de genética de populações. Dissertação de Mestrado em Antropologia –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

FRAUT, M. The Vocational Training of Scientists Entering the UK National Health Service, University of Sussex at Brighton. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, WA, p. 10-14, 2001. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452363.pdf. Acesso em: 31 jul. de 2020.

KWON, N. How work positions affect the research activity and information behaviour of laboratory scientists in the research lifecycle: applying activity theory. Information Research: An International Electronic Journal, v. 22, n. 1, p. n1, 2017. Disponível em: https://informationr.net/ir/22-1/paper744.html. Acesso em: 08 ago. de 2023.

LAW, J. Le Laboratoire et ses Réseaux. In: CALLON, M. (Org.).La Science etses Réseaux. Paris: Editions de la Découverte and Council of Europe, 1989. p. 117-148.

LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Ed. Unesp, 2000.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Edusc, 2001.

LATOUR, B. The recall of modernity: Anthropological approaches. Cultural studie sreview, v. 13, n. 1, p. 11-30, 2007.

LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA; Bauru: EDUSC, 2012.

LATOUR, B. Investigação sobre os modos de existência: uma antropologia dos modernos. Petrópolis: Vozes, 2019.

LATOUR, B. A fabricação do direito: um estudo de etnologia jurídica. São Paulo: Ed. da UNESP, 2020.

LATOUR, B; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: RelumeDumará, 1997.

LIMA, N. W.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. A não-modernidade de Bruno Latour e suas implicações para a Educação em Ciências. Caderno brasileiro de ensino de física, v. 35, n. 2, p. 367-388, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2018v35n2p367. Acesso em: 08 ago. de 2023.

LOBO, S. Iniciando uma vida em laboratório: um estudo ator-rede da afetação do corpo nas práticas científicas. 2020. Dissertação de Mestrado em Educação –Universidade Federal de São João del-Rei, 2020.

MELO, M. Mas de onde vem o Latour? Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 2, n. 2, p. 258-268, 2008.

MOL, A. Política ontológica: algumas ideias e várias perguntas. In:NUNES, J. A.; ROQUE, R. (org.) Objectos impuros: experiências em estudos sobre a ciência. Porto: Afrontamento, p. 63-75, 2008.

OLIVEIRA, R. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. Revista de antropologia, v. v. 39, n. 1, p. 13-37, 1996. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41616179. Acesso em: 08 ago. de 2023.

REZZADORI, C.; OLIVEIRA, M. The socio-technical network of a high-school chemistry laboratory under the Latourian perspective. Cultural Studies of Science Education, v. 16, n. 4, p. 1267-1287, 2021.

SANDOVAL, W.A.; REDMAN, E. The contextual nature of scientists’ views of theories, experimentation, and their coordination. Science & Education, v. 24, n. 9-10, p. 1079-1102, 2015. Disponível em: https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2015Sc%26Ed..24.1079S/abstract. Acesso em: 08 ago.de 2023.

SØRENSEN, E. The Materiality of Learning: technology and knowledge in educational practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

SOUZA, N.; TAUCHEN, G. Percepção e ações docentes no laboratório. Investigações em ensino de ciências, v.20, n. 3, p. 216-230, 2015. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/34. Acesso em: 21 jul. de 2020.

VICENTINI, B. S.; DIAS, G. F.; FREITAS, L. C.; REGINI, L. J.; SCHETINO, L. P. L.; ALLAIN, L. R. Controvérsias em torno da origem do SARS-CoV-2: um estudo a partir da Teoria Ator-Rede. Investigações em Ensino de Ciências, v. 26, n. 2, p. 272-289, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/354308488. Acesso em: 16 ago. de 2022.

Published

2023-11-24

Issue

Section

Artigos