Limits and possibilities of collaborative work in science teaching: an action-research experience in a public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e91376

Keywords:

Teacher training, Research-action, Science teaching, Collaboration, Curriculum

Abstract

In this paper we investigate the limits and possibilities of collaborative work, considering a process aimed at teacher education inspired by action-research practices. For this purpose, a group of subjects with different levels of education was formed. The meetings took place weekly for one year and four interdisciplinary projects were developed, called Knowledge Station (ES), two of which were analyzed for this article: i) Move with the Sciences! and ii) Give a like in life: illicit drugs. The results obtained pointed to the need to involve teachers in curriculum development processes, and the university-school interface is a way for these processes. We have demonstrated the Study Situation as a possibility to rethink the construction of the ES; and the research action proved to be an effective modality when it comes to collaborative work, although very difficult to concretize due to the numerous structural and circumstantial difficulties that surrounded the mentioned projects.

Author Biographies

Roberta Conceição Bomfim, Analista de laboratório da Olam Agrícola

Licenciada em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da UESC. Integrante do Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências atuando em pesquisas na área de currículo, formação de professores e educação em tempo integral.

Thiago Santos Guimarães, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Professor Substituto na área de Ensino de Ciências e Matemática, no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Campus Amargosa – Bahia. Licenciado em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da UESC. Integrante do Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências.

Paulo Marcelo Marini Teixeira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professor titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), atua no curso de Licenciatura em Biologia e no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (PPG.ECFP). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas: Movimento CTS e Educação Científica (GP-CTS). Doutor em Educação pela UNICAMP.

Elisa Prestes Massena, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

Professora titular da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), atua no curso de Licenciatura em Química e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências (GPeCFEC). Doutora em Educação pela UFRJ.

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Published

2023-11-24

Issue

Section

Artigos