Continuity pedagogical link-making in chemistry classes: aan experience during the internship period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82965

Keywords:

Curriculum, Continuity pedagogical link-making, Teacher training

Abstract

Chemistry is a science that studies properties, constitution and in the transformations of materials. When teaching this Chemistry, we are faced with a conceptual organization that is generally fragmented, which can be minimized when we choose teaching based on contextual themes. We involved a group of teachers in training, in a period of curricular internship, in a teaching experience based in context. Based on the experience of two teacher in training, we developed studies based on the continuity pedagogical link-making. For this, we recorded on video the classes taught by the teacher in training and the university classes in which we analyzed the performance of each one of them. We observed that the theoretical study carried out from an experience was significant for most of those involved. With that, we argue that the first teaching experiences can have more expressive results in training when accompanied by a reflective process and theoretical studies.

Author Biographies

Aline de Souza Janerine, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação “Conhecimento e Inclusão Social em Educação” da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Possui Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Processos Socioeducativos e Práticas Escolares da Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ). Licenciada em Química pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Atualmente é professora de Magistério Superior do Quadro Permanente da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Desenvolve pesquisas na área de Ensino de Química, com ênfase na formação de professores, nos processos de constituição das identidades profissionais docentes e na educação em espaços não-formais. Atua, ainda, no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (PPGECMaT).

Ana Luiza de, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduada em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (1983) e em Química pela Unijuí (1986). Com mestrado em Educação nas Ciências pela Unijuí (1999), doutorado em Educação pela UFMG e Pós-doutoramento pela USP. Atualmente é professora adjunta no Departamento de Química da Universidade Federal de Minas Gerais, atuando no setor de Ensino de Química. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química e desenvolve pesquisa nas linhas de ensino e aprendizagem em Química/Ciências e formação de professores de Química e Ciências. Atua, ainda, no Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação da UFMG.

References

BRASIL. Ministério da Educação/Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, Secretaria da Educação Básica. Edital de Convocação nº 3/2019 - CGPLI PNLD 2021. DOU, 13/12/2019, Seção 3, p. 62.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

BRUNO, A. R. Aprendizagem integradora e a didática online: contribuições para a formação do educador. In: III Congreso Internacional de Estilos de Aprendizaje, 2008, Cáceres (ES). Anais ... Cáceres, 2008, p. 1-9. CD-ROM.

JANERINE, A. S.; QUADROS, A. L. Collective reflection in teacher education: an experience in the chemistry teacher training course in UFVJM. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências (online), v. 23, p. 1-16, 2021.

LEHTINEN, A.; LEHESVUORI, S.; VIIRI, J. The Connection Between Forms of Guidance for Inquiry-Based Learning and the Communicative Approaches Applied – a Case Study in the Context of Pre-service Teachers. Research in Science Education, v. 49, n. 6, p. 1547-1567, 2019.

LIEPERTZ, S.; BOROWSKI, A. Testing the Consensus Model: relationships among physics teachers’ professional knowledge, interconnectedness of content structure and student achievement. International Journal of Science Education. v. 41, n. 7, p. 890-910, 2019.

MUDADIGWA, B. Teacher's use of pedagogical link-making in the teaching of chemical change: the case of one Grade 10 physical science class in Gauteng. 2015, 94 p. Thesis (Masters of Science Education). Course SCED 7005, University of the Witwatersrand School of Education, Johannesburg, 2015.

QUADROS, A. L. Entendendo o Ciclo da Água (Coleção Temas de Estudo em Química). 1ª. ed. Contagem-MG: Didática Editora do Brasil Ltda., 2016.

QUADROS, A. L.; SILVA, A. S. F.; MORTIMER, E. F. Relações pedagógicas em aulas de ciências da Educação Superior. Química Nova, v. 41, n. 2, 227-235, 2018.

QUADROS, A. L.; SILVA, G. F. A água na Natureza (Coleção Temas de Estudo em Química). 1ª. ed. Contagem-MG: Didática Editora do Brasil Ltda., 2016.

QUADROS, A. L.; SILVA, G. F.; MARTINS, D. C. S. As plantas e o Ciclo dos Elementos (Coleção Temas de Estudo em Química). 1ª. ed. Belo Horizonte: Didática Editora do Brasil Ltda., 2016.

SACRISTÁN, J. G. O que significa o Currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANTOS, F. M. T.; MORTIMER, E. F. How emotions shape the relationship between a chemistry teacher and her high school students. International Journal of Science Education, v. 25, n. 9, p. 1095-1110, 2003.

SCHLOTTERBECK, D.; ARAYA, R.; CABALLERO, D.; JIMENEZ, A.; LEHESVUORI, S.; VIIRI, J. Assessing Teacher’s Discourse Effect on Students’ Learning: A Keyword Centrality Approach. In: Alario-Hoyos, C.; Rodríguez-Triana, M. J.; Scheffel, M.; Arnedillo-Sánchez, I.; Dennerlein, S. M. (eds.) Addressing Global Challenges and Quality Education. Springer, Cham., , 2020. p 102-116

SCHNETZLER, R. P. O Professor de Ciências: Problemas e tendências de sua formação. In: SCHNETZLER, R. e ARAGÃO, R. (orgs.) Ensino de Ciências: Fundamentos e abordagens. Campinas, R. Vieira/UNIMEP, 2000.

SCOTT, P.; MORTIMER, E. F.; AMETLLER, J. Pedagogical Link-making: A Fundamental Aspect of Teaching and Learning Scientific Conceptual Knowledge. Studies in Science Education, v. 47, n. 1, p. 3-36, 2011.

SILVA, A. S. F; MORTIMER, E. F.; FREITAS, J. C.; QUADROS, A. L. As Relações Pedagógicas de Duas Professoras da Educação Básica nas Aulas de Termoquímica. In: XVIII ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA. Anais eletrônicos... Florianópolis, SC, 2016. Disponível em: http://www.eneq2016.ufsc.br/anais/resumos/R1686-1.pdf. Acesso em: 22 jun. 2018.

TABER, K. S. Student thinking and learning in science: perspectives on the nature and development of learners’ ideas, Routledge: London, 2014.

VIGOTSKI, L. S. A construção do Pensamento e da Linguagem. Tradução: Paulo Bezerra (2ª ed.). Ed. WWF. Martins Fontes, 2009.

WIIG, C.; SILSETH, K.; ERSTAD, O. Creating intercontextuality in students learning trajectories. Opportunities and difficulties, Language and Education, v. 32, n. 1, p. 43-59, 2018.

Published

2022-11-29

Issue

Section

Articles