School and sustainable financial education: a possibility for elementary education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e94964Keywords:
School financial education, Sustainability, Didactic engineering, Theory of didactic situations, Elementary schoolAbstract
This article aims to present a study whose objective is to research the didactic-pedagogical dimensions contained in the formation of Elementary School students in the Municipality of Duque de Caxias/RJ, correlating the construction of a Didactic Guide to Sustainable Financial Education composed of strategies that associate the management of material and natural resources with sustainable processes. The Systematic Literature Review pointed to the scarcity of research for this audience, thus justifying the target audience. Methodologically, the research was based on the Theory of Didactic Situations (Brousseau, 1996; 2008) and in Didactic Engineering (Artigue, 1996), contributing in the formation of a conscious citizen in relation to consumption and the environment. The study pointed out that the students have gaps in relation to the themes, but that, if worked on in the classroom, they achieve the proposed objectives, developing skills for their use in everyday situations. As a result, the study collaborated with the creation of didactic-pedagogical resources and strategies aimed at human and conscious formation, based on emancipation in relation to the proper use of financial and natural resources.
References
ALMOULOUD, S. A. A Teoria das Situações Didáticas. São Paulo: PUC-SP, 2007.
ARTIGUE, M. Engenharia didática. In: BRUN, J. Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget. Horizontes Pedagógicos, 1996, p.193-217.
BAUMAN, S. Vida para Consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 08 maio 2021.
BRASIL. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 2002.
BRASIL. Estratégia Nacional De Educação Financeira (ENEF). Plano Diretor da ENEF. 2011.. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/Imagens/Plano %20Diretor%20ENEF.pdf Acesso em: 27 jun. 2021
DANTAS, L. T., SANTOS, B. C. M., RODRIGUES, G. C., RODRIGUES, C. K. Educar e cuidar: uma possibilidade de ação entre finanças e meio ambiente. Ensino, Saúde E Ambiente, v.10, n.1, p. 55-70., 2017.Disponível em: <https://doi.org/10.22409/resa2017.v10i1.a21249>.
KANEKO, J. Moral Education for Sustainable Financial Services. In: SAN-JOSE, L., RETOLAZA, J.L., VAN LIEDEKERKE, L. (eds) Handbook on Ethics in Finance. International Handbooks in Business Ethics. Springer, Cham, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-030-00001-1_36-1 Acesso em 27 jun. 2021
KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Technical Report EBSE, Keele University and Durham University Joint Report, 2004.
LIVRAMENTO, B; PESSOA, C; SANTOS, L. Como livros didáticos de Matemática dos anos iniciais estão abordando a Educação Financeira após a inclusão desta temática na BNCC?REVEMAT: Revista Eletrônica de Matemática, , v.16, p.1-26. 2021
MELO, D.; VIEIRA, G. S.; AZEVEDO, S. S.; PESSOA, C. Diálogos entre a Educação Financeira Escolar e as diferentes áreas do conhecimento na BNCC do Ensino Fundamental. Em Teia – Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana, v. 12, p. 1-27, 2021.
MENDONÇA, J. M.; PESSOA, C. A. Educação Financeira Escolar na Educação Infantil: materiais do educador e da criança. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 12, n. 4, p. 1–25, 2021. DOI: 10.26843/rencima.v12n4a12. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2907. Acesso em: 12 jan. 2023.
OCDE. Organização de Cooperação e de Desenvolvimento Econômico. The Importance of Financial Education. Disponível em: <http://www.financialeducation.org/dataoecd/8/32/37087833.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2021.
SANTOS, B. C. M. dos; MENEZES, A. M. de C.; RODRIGUES, C. K. Finanças é Assunto de Criança? Uma Proposta de Educação Financeira nos Anos Iniciais. Revista BOEM, Florianópolis, v. 4, n. 7, p. 101-115, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/8647. Acesso em: jan. 2023.
SANTOS, L. T. B.; PESSOA, C. A.. Atividades de Educação Financeira a partir da perspectiva dos Ambientes de Aprendizagem de Skovsmose Financial Education Activities from the perspective of the Skovsmose Learning Environments. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 21, p. 2-24. 2019
SANTOS, L. T. B.; PESSOA, C. A. Relações entre atividades de educação Financeira em livros didáticos de Matemática dos anos iniciais do Ensino Fundamental e o manual do professor. Em Teia – Revista De Educação Matemática E Tecnológica Iberoamericana. v. 09, p. 01-20, 2018.
SILVA, A. M. ; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática escolar da Educação Básica. In: ANAIS DO XI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - ENEM. Curitiba-PR, p. 01-17. 2013.
SILVA, F. G.; PESSOA, C. A.; SANTOS, L. T. B. Educação Financeira: um estudo dos livros dos 4º e 5º anos do Ensino Fundamental no âmbito da Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF). Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, p. 1-28. 2020
SOUZA, J. I.; FLORES, C. R. Conceito de Riqueza e Educação Financeira como Prática de Si. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia., v. 16, n. 1, p. 63-80, 2023
VIEIRA, G.; OLIVEIRA, M.; PESSOA, C. A. dos S. Educação Financeira: análise dos cadernos do MEC para os anos iniciais. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, [S. l.], v. 6, n. 13, p. 62–81, 2019. DOI: 10.26568/2359-2087.2019.3273. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3273. Acesso em: 12 jan. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores cedem à revista Alexandria os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.