School and sustainable financial education: a possibility for elementary education

Authors

  • Barbara Cristina Mathias dos Santos Rio de Janeiro Federal Institute of Education, Science and Technology image/svg+xml
  • Alexandre Lopes de Oliveira Rio de Janeiro Federal Institute of Education, Science and Technology image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2024.e94964

Keywords:

School financial education, Sustainability, Didactic engineering, Theory of didactic situations, Elementary school

Abstract

This article aims to present a study whose objective is to research the didactic-pedagogical dimensions contained in the formation of Elementary School students in the Municipality of Duque de Caxias/RJ, correlating the construction of a Didactic Guide to Sustainable Financial Education composed of strategies that associate the management of material and natural resources with sustainable processes. The Systematic Literature Review pointed to the scarcity of research for this audience, thus justifying the target audience. Methodologically, the research was based on the Theory of Didactic Situations (Brousseau, 1996; 2008) and in Didactic Engineering (Artigue, 1996), contributing in the formation of a conscious citizen in relation to consumption and the environment. The study pointed out that the students have gaps in relation to the themes, but that, if worked on in the classroom, they achieve the proposed objectives, developing skills for their use in everyday situations. As a result, the study collaborated with the creation of didactic-pedagogical resources and strategies aimed at human and conscious formation, based on emancipation in relation to the proper use of financial and natural resources.

Author Biographies

Barbara Cristina Mathias dos Santos, Rio de Janeiro Federal Institute of Education, Science and Technology

Possui graduação em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário Augusto Motta (2002). Licenciatura plena em Matemática pela Candido Mendes. especialização em Psicopedagogia, Orientação educacional e Pedagógica, todas pelo Instituto A Vez do Mestre. Mestrado no ensino da Ciências pela UNIGRANRIO. Doutoranda no Ensino de Ciências pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (Campus Nilópolis). Atualmente é professora - Secretaria Municipal de Educação de Duque de Caixas, com atuação na educação especial. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação especial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação financeira, educação matemática, ensino fundamental, inclusão e ensino médio.

Alexandre Lopes de Oliveira, Rio de Janeiro Federal Institute of Education, Science and Technology

Possui graduação em Física, Bacharelado (1994) e Licenciatura (2000), pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ; Mestrado (1997) e Doutorado (2003) em Ciências Físicas pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Físicas - CBPF. Atualmente é Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ, Campus Nilópolis, onde atua: i) no Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ensino de Ciências - PROPEC, credenciado no Mestrado Profissional e no Doutorado Profissional; ii) nas Licenciaturas em Física, em Matemática e em Química e iii) no Ensino Médio Técnico. Na pesquisa em Ensino de Física, é interessado em temas relacionados a estratégias didáticas, aprendizagem ativa combinada à experimentação e às tecnologias digitais de informação e comunicação e desenvolvimento de materiais didático-pedagógicos. Na pesquisa básica, tem experiência na área de Física, com ênfase em Magnetismo, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de momentos magnéticos e cálculo de campos hiperfinos de impurezas em matrizes ferromagnéticas e em intermetálicos.

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Published

2024-08-15

Issue

Section

Artigos