Academic literacy practices on Facebook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2016v69n3p13

Abstract

In this paper, we analyze academic and digital literacies practices developed by participants of a Language and Technology developmental program. We adopt a social and academic literacies approach (LEA; STREET, 1998; LILLIS; SCOTT, 2007) to examine what texts participants write in disciplines that use Facebook as a learning platform. The reported study is of a qualitative and interpretive nature. The events herein analyzed integrate the data bank of a research project that involved participant observation developed throughout the years of 2012 and 2013 in a Brazilian professional graduate program. The analysis makes visible that literacy practices developed by participants are oriented by the “skills model” (Lea & Street, 1998), that leads to the “institutional practice of mystery” (LILLIS; SCOTT, 2007). In this context, it is interesting to note that teacher’s writings can be characterized as a hybrid of scholastic genres and Facebook genres.

Author Biographies

Raquel Aparecida Soares Reis Franco, Instituto Federal de Minas Gerais

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Doutorado em Educação pela linha de pesquisa Educação e Linguagem da Universidade Federal de Minas Gerais.

Maria Lúcia Castanheira, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas. Doutorado em Filosofia da Educação pela Universidade da Califórnia, Santa Barbara.

References

ALLEGRETTI, S. Aprendizagem nas redes sociais virtuais: o potencial da conectividade em dois cenários. Revista Contemporaneidade Educação e Tecnologia, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 53-60, Abr. 2012. Disponível em: <https://revistacontemporaneidadeeducacaoetecnologia02.files.wordpress.com/2012/04/pucsp_2012.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2015.

ALMEIDA, E. Aprendizagem Situada e Letramentos Digitais no Estágio Supervisionado de Espanhol. (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARTON, D. Literacy: an Introduction to the Ecology of Written Language. London: Blackwell, 1994.

BUZATO, M. Letramentos digitais e formação de professores. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE, 3., 2006, São Paulo. Anais... São Paulo: CENPEC, 2006. p. 1-7.

CERUTTI-RIZZATTI, M. E.; DAGA, A. C. O ato de ler e a formação docente na EaD. Revista Letrônica, v. 3, n. 2, p. 153-166, dez. 2010.

DIONÍSIO, M. L. Gêneros textuais e multimodalidade. In: KARWOSKI, A. GAYDECZKA, B. BRITO, K. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

FAIRCLOUGH, N. Discourse and social change.UK: Polity Press and Blackwell Publishers Ltd.,1992.

FIAD, R. A escrita na universidade. Revista da ABRALIN, v. Eletrônico, n. Especial, parte 2, 2011.

FRANCO, R. Práticas de Escrita em um Contexto de Formação Continuada: um estudo etnográfico do curso de especialização Linguagem e Tecnologia. 2015, 229f. Tese (Doutorado em Educação Tecnológica) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

GALLARDO, B. Comunicação transnacional no Facebook: uma análise discursiva das identidades digitais de professores de língua. 2013. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: ideology in Discourses. 2ed. London/ Philadelphia: The Farmer Press, 1996.

GREEN, Judith; BLOOME, David. Ethnography and ethnographers of and in education: a situated perspective. In FLOOD, J; HEATH, Shirley; Lapp, D. (Ed.). Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts. New York: Simon & Schuster Macmillan, p. 181-202, 1997.

KNOBEL, M; LANKSHEAR, C. Digital literacy and digital Literacies: policy, pedagogy and research considerations for education. Digital Kompetanse, vol. 1, p. 12-24, 2006.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

IVANIC, R. Writing and Identity: The discoursal construction of identity in academic writing. New York: Benjamins, 1998.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. In: Studies in Higher Education, Abingdon, Oxon, UK, v. 23, n. 2, p. 157-172, 1998.

LEAL, L. Trajetória Escolar, Texto Escrito e Classe Social – um estudo longitudinal. (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2000.

LILLIS, T. “Whose Common Sense”? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (orgs.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, p. 127-140, 1999.

LILLIS, T.; SCOTT, M. Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics. vol 4.1, 2007, p.5-32. Disponível em: http://www.equinoxpub.com/JAL/article/viewArticle/4563. Acesso em 01 jun. 2012.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: REUNIÃO DO GEL – GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO ESTADO DE SÃO PAULO, 50., 2002. São Paulo, [Anais]... São Paulo, mai. 2002.

MITCHEL, J. C. Case studies. In: ELLEN, R. F. Ethnographic research: a guide to general conduct. London, FL: Academic Press Inc., 1984. p. 237-241.

RUSSELL, D. R.; LEA, M.; PARKER, J.; STREET, B. V.; DONAHUE, T. Exploring Notions of Genre in "Academic Literacies" and "Writing across the Curriculum": Approaches across Countries and Contexts. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. (Ed.). Genre in a Changing World. Fort Collins: The WAC Clearinghouse; West Lafayette: Parlor, 2009.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, Dez. 2002. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008>. Acesso em: 26 set. 2010.

STREET, B. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.

_____. Literacy and Multimodality. STIS Lecture: Inter-Disciplinary Seminars Laboratório SEMIOTEC, da FALE/UFMG Faculdade de Letras, Belo Horizonte, Brasil, 2012.

______. Dimensões “Escondidas” na Escrita de Artigos Acadêmicos. In: Revista Perspectiva. Florianópolis, v. 28, n. 2, 541-567, jul./dez. 2010b. Disponível em: <http://www.perspectiva.ufsc.br>. Acesso em 30 mar. 2012.

VALADARES, Marcus G. P. F. V.; MURTA, Cláudia A. R. O Facebook como ambiente virtual de aprendizagem: liberdade e reapropriação no contexto educacional. Revista Texto Livre, [Belo Horizonte], v. 2, n. 3, 2012. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/3655>.

Acesso em: 01 abr. 2015.

WINGATE, U. TRIBBLE, C. The Best of Both Worlds? Towards an English for Academic Purposes/Academic Literacies Writing Pedagogy. In: Studies in Higher Education, Vol. 37, No. 4, 06. 2012, p. 481-495.

Published

2016-09-27

Issue

Section

Articles