Eisenstein in Mexico: Greenaway’s post-modern representation of the Queer artist

Authors

  • Andrei dos Santos Cunha Federal University of Rio Grande do Sul
  • Elaine Barros Indrusiak Federal University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2017v70n1p221

Abstract

In his film Eisenstein in Guanajuato (2016), British director Peter Greenaway pays homage to Soviet filmmaker Sergei Eisenstein, a pioneer who helped to create the language of film. The biopic focuses on Eisenstein’s stay in Mexico. The film is also a meditation on Greenaway’s own aesthetic choices. Throughout his career, Greenaway has made extensive use of intermedia, expanding the vocabulary of “ideogrammic montage”, a theory of film editing first proposed by Eisenstein himself. The use of hybrid forms of artistic expression allows the film to discuss the very idea of authorship and individual creation. The biopic, as a genre, became over time a platform that allows for the domestication of the figure of the artist or author and for the representation of the creative process as a purging act of the creative body. Greenaway subverts expectations regarding the biopic genre by shunning realism when representing the artist and by associating a queer identity and Eisenstein’s body to the artist’s processes of sensorial exploration and aesthetic development.

Author Biographies

Andrei dos Santos Cunha, Federal University of Rio Grande do Sul

Professor de Cultura e Literatura Japonesa da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutor em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação do Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  Possui Mestrado em Relações Internacionais pela Universidade de Hitotsubashi (Tóquio, Japão, 2001) e graduação em Direito Japonês pela mesma universidade (1999). Tem experiência na área de tradução e de letras, com ênfase em línguas estrangeiras modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: língua, literatura e cultura japonesa; literatura comparada; teoria da tradução.

Elaine Barros Indrusiak, Federal University of Rio Grande do Sul

Professora do Departamento de Línguas Modernas e  do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, possui graduação em Letras - Língua Inglesa (1998), mestrado (2001) e doutorado (2009) em Letras - Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  Tem experiência de ensino e gestão na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos de adaptação, relações interdisciplinares entre literatura e cinema, literaturas e culturas de língua inglesa, estudos de tradução e literatura comparada.

References

ABELE, R. ‘Eisenstein in Guanajuato’ review: Peter Greenaway’s homoerotic take on Russian filmmaker’s Mexican Odyssey. The Wrap. 4 Feb. 2016. Disponível em: <http://www.thewrap.com/eisenstein-in-guanajuato-review-peter-greenaway-sergei-eisenstein-luis-alberti/>. Acesso em: 11 jul. 2016.

ALEXANDRE. (Título original: Alexander). Direção de Oliver Stone. 2004. 1 filme (175min), son., color.

ALEXANDRE Nevsky. (Título original: Aleksándr Névskiy). Direção de Serguei Eisenstein e Dmitri Vasilyev. 1938. 1 filme (111min), son., P&B.

AMADEUS. Direção de Miloš Forman. 1984. 1 filme (180min), son., color.

AMANTES de Montparnasse, Os. (Título original: Les amants de Montparnasse). Direção de Jacques Becker. 1958. 1 filme (108min), son., P&B.

ANDREI Rublev. (Título original: Andrey Rublyov). Direção de Andrei Tarkovsky. 1966. 1 filme (205min), son., color.

APÓS 3 anos, Justiça libera biografia que retrata Lampião gay. Folha de São Paulo, 4 out. 2014. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2014/10/1526620-apos-3-anos-justica-libera-biografia-que-retrata-lampiao-gay.shtml>. Acesso em: 9 jul. 2016.

ASTRUC, A. The birth of a new avant-garde: la caméra-stylo. In: GRAHAM, P.; VINCENDEAU, G. (Eds.). The French new wave: critical landmarks. Tradução de Ginette Vincendeau. London: BFI, 2009. p.31-37.

BÍBLIA. Português. Bíblia Sagrada. Tradução de Padre Antônio Pereira de Figueiredo. Rio de Janeiro: Barsa, 1966. Notas e glossário de José Alberto de Castro Pinto.

BINGHAM, D. Whose lives are they anyway?: the biopic as contemporary film genre. New Brunswick / Londres: Rutgers University Press, 2010.

BOGDANOVICH, P. Afinal, quem faz os filmes. Tradução de Henrique Leão. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

BORDWELL, D. Eisenstein’s epistemological shift. Screen, v.15, n.4, 1974/1975, p.29-46.

BRETÈQUE, F. Introduction. In: COCTEAU, J. Une Encre de Lumière. Montpellier: Université Paul Valéry, 1989. p.5-10.

CANÇÃO Inesquecível. (Título original: Night and Day). Direção de Michael Curtiz. 1946. 1 filme (128min), son., color.

COCTEAU, J. Une Encre de Lumière. Montpellier: Université Paul Valéry, 1989.

CODELL, J. Gender, genius, and abjection in artist biopics. In: BROWN, T.; VIDAL, B. (Eds). The Biopic in Contemporary Film Culture. Nova Iorque: Routledge, 2014, p.160-173.

CORLISS, R. The Pleasures and Perils of Biopics True-Life dramas: must be Oscar time. Time, v.185, i.2, 26 Jan. 2015, p.60-61. Disponível em: <http://web.a.ebscohost.com.access.library.miami.edu/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=424f7dc5-2a56-4b1e-863e-f937e2c7224d%40sessionmgr4004&vid=1&hid=4214>. Acesso em: 17 jun. 2016.

CORNYETZ, N. The Ethics of Aesthetics in Japanese Cinema and Literature: Polygraphic desire. Londres/Nova Iorque: Routledge, 2007.

COZINHEIRO, o Ladrão, sua Mulher e o Amante, O. (Título original: The Cook, the Thief, his Wife and her Lover). Direção de Peter Greenaway. 1989. 1 filme (120min), son., color.

CUSTEN, G. Bio/Pics: How Hollywood Constructed Public History. New Brunswick: Rutgers University Press, 1992.

DE-LOVELY. Direção de Irwin Winkler. 2004. 1 filme (125min), son., color.

DRAUGHTSMAN’S Contract, The (filme não lançado comercialmente no Brasil). Direção de Peter Greenaway. 1982. 1 filme (103min), son., color.

ECLIPSE de uma Paixão. (Título original: Total Eclipse). Direção de Agnieszka Holland. 1996. 1 filme (111min), son., color.

EISENSTEIN explored: Greenaway’s biopic a look into a personal life. Russian Life, notebook. Mar./Apr., 2015, p.10.

EISENSTEIN, S. O princípio cinematográfico e o ideograma. In: CAMPOS, H. (Org.). Ideograma: lógica, poesia, linguagem. Traduções de Heloysa Dantas. São Paulo: Cultrix, 1977. p.163-185.

ENCOURAÇADO Potemkin. (Título original: Bronenosets Patyomkin). Direção de Serguei Eisenstein. 1925. 1 filme (75min), mudo, P&B.

GERBASE, C. As raízes modernistas de Peter Greenaway. Sessões do Imaginário, v.X, p.8-12, 2007.

GOLDEN Age of the Russian Avant Garde by Saskia Boddeke & Peter Greenaway, The. Luperpedia Foundation. Disponível em: <http://www.luperpediafoundation.com/the-golden-age-of-the-russian-avant-garde/>. Acesso em: 9 jul. 2016.

GREEK lawyers halt Alexander case. BBC News, 3 Dec. 2004. Disponível em: <http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4064727.stm>. Acesso em: 9 jul. 2016.

GREENAWAY, P. Eisenstein in Guanajuato: 10 days that shook Eisenstein. Roteiro do filme. Paris: Dis Voir, 2014.

GREENAWAY, P. Prospero’s Books — a film of Shakespeare’s The Tempest. Roteiro do filme. Nova Iorque: Four Walls Eight Windows, 1991.

GREENAWAY, P. The Pillow Book. Roteiro do filme. Paris: Dis Voir, 1998.

GREVE, A. (Título original: Stachka). Direção de Serguei Eisenstein. 1925. 1 filme (82min), mudo, P&B.

HOBERMAN, J. Alexander Nevsky. Criterion Collection Current, 23 Apr. 2001. Disponível em: <https://www.criterion.com/current/posts/8-alexander-nevsky>. Acesso em: 17 jun. 2016.

HUTCHEON, L. A Poetics of Postmodernism. Nova Iorque: Routledge, 1988.

INFÂNCIA de Gorki, A. (Título original: Detstvo Gorkogo). Direção de Mark Donskoy. 1938. 1 filme (98min), son., P&B.

IVAN, o Terrível. (Título original: Ivan Grozniy). Direção de Serguei Eisenstein. 1944 (Parte 1); 1958 (Parte 2). 1 filme (Parte 1: 99min; Parte 2: 88min; total: 187min), son., P&B.

KEESEY, D. The Films of Peter Greenaway. Jefferson: McFarland, 2006.

LAGARDE, A.; MICHARD, L. XXe siècle — les grands auteurs français, anthologie et histoire littéraire. Paris: Bordas, 1988.

LANDSBERG, A. Prosthetic Memory: the transformation of American remembrance in the age of mass culture. Nova Iorque: Columbia University Press, 2004.

LEITCH, T. Based on a True Story. In: LEITCH, T. (Org.). Film Adaptation and Its Discontents: from Gone with the Wind to The Passion of the Christ. Baltimore: Johns Hopkins University, 2007. p.280-303.

LIVRO de Cabeceira, O (Título original: The Pillow Book). Direção de Peter Greenaway. 1996. 1 filme (120min), son., color.

LOVE is the devil: study for a portrait of Francis Bacon (filme não lançado comercialmente no Brasil). Direção de John Maybury. 1998. 1 filme (91min), son., color.

LOWENTHAL, L. Biographies in Popular Magazines. In: PETERS, J. D.; SIMONSON, P. Mass Communication and American Social Thought: key texts, 1919-1968. Lanham: Rowman and Littlefield, 2004. p.188-205.

MISHIMA: uma vida em quatro capítulos. (Título original: Mishima: a life in four chapters). Direção de Paul Schrader. 1985. 1 filme (121min), son., color.

MOURÃO, M. Cinema e Novas Tecnologias: conversa com Peter Greenaway. In: MACIEL, M. (Org.). O cinema enciclopédico de Peter Greenaway. São Paulo: UNIMARCO, 2004. p.179-190.

O’SULLIVAN, M. ‘Eisenstein in Guanajuato’: Russian filmmaker finds love in the New World. The Washington Post. 3 Mar. 2016. Disponível em: <https://www.washingtonpost.com/goingoutguide/movies/eisenstein-in-guanajuato-russian-filmmaker-finds-love-in-the-new-world/2016/03/03/287d83b4-df33-11e5-846c-10191d1fc4ec_story.html>. Acesso em: 17 jun. 2016.

OUTUBRO: dez dias que abalaram o mundo. (Título original: Oktyabr’: Desyat’ dney kotorye potryasli mir). Direção de Grigori Aleksandrov e Serguei Eisenstein. 1928. 1 filme (104min), son., P&B.

PIDDUCK, J. Contemporary costume film: space, place and the past. Londres: British Film Institute, 2004.

QUE VIVA EISENSTEIN! (Título original: Eisenstein in Guanajuato). Direção de Peter Greenaway. 2016. 1 filme (105min), son., color.

QUE VIVA MÉXICO! (Título original: ¡Que viva México!). Direção de Serguei Eisenstein. 1979 (lançamento póstumo). 1 filme (90min), son., P&B.

REED, J. Ten days that shook the world. Nova Iorque: Boni and Liveright, 1919.

REMBRANDT. Direção de Alexander Korda. 1937. 1 filme (85min), son., P&B.

ROSE, S. Andrei Rublev: the best arthouse film of all time. The Guardian. 20 out 2010. Disponível em: <https://www.theguardian.com/film/2010/oct/20/andrei-rublev-tarkovsky-arthouse>. Acesso em: 28 maio 2016.

RUSSIA passes law banning gay ‘propaganda’. The Guardian, 11 Jun. 2013. Disponível em: <https://www.theguardian.com/world/2013/jun/11/russia-law-banning-gay-propaganda>. Acesso em: 12 jul. 2016.

SALAZKINA, M. Addressing the dialectics of sexual difference in Eisenstein’s ‘Que viva México!’. Screen, v.48, n.1, Spring 2007, p.45-67.

SALAZKINA, M. In Excess: Sergei Eisenstein’s Mexico. Chicago: University of Chicago Press, 2009.

SHAKESPEARE, W. The Tempest. In: WILSON, J. (Ed.). The complete works of William Shakespeare. Londres: Chancellor, 1990. p.12-32.

SPIELMANN, Y. Intermedia in Electronic Images. Leonardo, 2001, v.34, n.1, Feb. 2001, p.55-61.

TRUFFAUT, F. André Bazin ou l’initiation à la critique. Truffaut par Truffaut. Paris: Cinémathèque Française, 2014. Disponível em: <http://www.cinematheque.fr/expositions-virtuelles/truffaut-par-truffaut/index.php>. Acesso em: 13 jul. 2015.

ÚLTIMA Tempestade, A. (Título original: Prospero’s Books). Direção de Peter Greenaway. 1991. 1 filme (123min), son., color.

ÚLTIMO Tango em Paris, O. (Título original: Ultimo Tango a Parigi). Direção de Bernardo Bertolucci. 1972. 1 filme (129min), son., color.

VIDAL, B. Feminist historiographies and the woman artist’s biopic. Screen , v.48, n.1, Spring 2007, p. 70-90.

WHITE, H. Historiography and Historiophoty. The American Historical Review, v.93, n.5, 1988, p.1193-1199.

WILLOQUET-MARICONDI, P.; ALEMANY-GALWAY, M. Introduction: a Postmodern/Poststructuralist Cinema. In: WILLOQUET-MARICONDI, P.; ALEMANY-GALWAY, M. (Orgs.). Peter Greenaway’s Postmodern/Poststructuralist Cinema. Plymouth: Scarecrow, 2008. p.xiii–xxxv.

WOLF, W. (Inter)mediality and the Study of Literature. CLCWeb: Comparative Literature and Culture. 2011, v.13, n.3, p.1-10. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.7771/1481-4374.1789>. Acesso em: 23 jun. 2015.

Published

2017-01-27

Issue

Section

Articles