Variation under a psycholinguistic perspective: number agreement in Brazilian Portuguese and its impact for the schooling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2019v72n3p101

Abstract

This paper discusses the impact of schooling in the production of number agreement in Brazilian Portuguese (BP) by 6th graders in Rio de Janeiro. Number agreement in BP can vary between: (a) redundant, the standard variety or (b) non-redundant, non-standard forms. Such variation is influenced by speakers’ socioeconomic status (SES) and educational level (Naro, 1981; Scherre & Naro, 1998 among many others). Results of an elicited production experiment carried out with 6th graders suggest influence of SES/ type of school and academic performance in language production; the effects of schooling and metalinguistic awareness are discussed. An account of language production is presented by conciliating L1 and L2 models of speech production, considering the possibility of the coexistence of varieties in a single speaker to be akin to bilingualism.

References

Adger, D., & Smith, J. (2010). Variation in agreement: A lexical feature-based approach. Lingua, 120(5), 1109–1134. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2008.05.007

Almeida, E. M. (2010). Uso e norma: variação da concordância verbal em redações escolares. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Alves, M. T. G., Soares, J. F., & Xavier, F. P. (2014). Índice Socioeconômico das Escolas de Educação Básica Brasileiras. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., 22(84), 671–704.

Bachman, L. F. (2003). A habilidade comunicativa de linguagem (Communicative language ability). Linguagem & Ensino, 6(1), 77–128.

Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (1996). Language Testing in Practice. Oxford: Oxford University Press.

Bagetti, T., & Corrêa, L. M. S. (2009). The early recognition of verb affixes: evidence from Portuguese. Proceedings of the 35th Annual Boston University Conference on Language Development.

Bagno, M., & Rangel, E. D. O. (2005). Tarefas da educação lingüística no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 5(1), 63–81. https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000100004

Basit, T. N., Hughes, A., Iqbal, Z., & Cooper, J. (2015). The influence of socio-economic status and ethnicity on speech and language development. International Journal of Early Years Education, 23(1), 115–133. https://doi.org/10.1080/09669760.2014.973838

Brandão, S. F. (2011). Concordância nominal em duas variedades do português: convergências e divergências. Veredas, atemática(1), 164–178.

Brandão, S. F. (2013). Patterns of plural agreement within the Noun Phrase. Journal of Portuguese Linguistics, 12(2), 51–100.

Brandão, S. F. (2015). Concordância nominal em três variedades do português: resultados gerais, novas indagações. Cuadernos de La ALFAL, 36–52.

Brandão, S. F. (2016). Concordância Nominal Variável em Português. In J.-P. Chauveau, M. Barbato, & I. Fernández-Ordóñez (Eds.), Actes du XXVIIe Congrès international de linguistique et de philologie romanes (Nancy, 15-20 juillet 2013). Section 8 : Linguistique variationnelle, dialectologie et sociolinguistique. Nancy, ATILF (pp. 41–51). Nancy.

Brasil. (2017a). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília.

Brasil. (2017b). Censo Escolar da Educação Básica 2016: Notas Estatísticas. Ministério da Educação, Brasília.

Canale, M., & Swain, M. (1980). Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics, (1), 1–47.

Castro, A., & Ferrari-Neto, J. (2007). Um estudo contrastivo do PE e do PB com relação à identificação de informação de número no DP. Letras de Hoje, 42(1), 65–76.

Corrêa, L. M. S. (2009). Bootstrapping language acquisition from a minimalist standpoint: On the identification of phi-features in Brazilian Portuguese. In J. Rothman & A. Pires (Eds.), Minimalist Inquiries into Child and Adult Language Acquisition: Case Studies across Portuguese(pp. 35–62). Berlin: De Gruyter Mouton

.Corrêa, Letícia M. S., Augusto, M. R. A., & Ferrari-Neto, J. (2006). The Early Processing of Number Agreement in the DP: Evidence from the Acquisition of Brazilian Portuguese. 30 Th Annual Boston University Conference on Language Development (BUCLD 30). Somervilles, Mass: Cascadilla Press.

Corrêa, L. M. S., & Name, M. C. L. (2003). Delimitação Perceptual de uma Classe Correspondente à Categoria Funcional D: Evidencias da Aquisição do Português. Fórum Linguistico, 3(1), 55–88.

Færch, C., & Kasper, G. (1983). Plans and strategies in foreign language communication. In Strategies in Interlanguage Communication (pp. 20–60). London: Longman.

Fernald, A., Marchman, V. A., & Weisleder, A. (2013). SES differences in language processing skill and vocabulary are evident at 18 months. Developmental Science, 16(2), 234–248. https://doi.org/10.1111/desc.12019

Gomes, C. A., Pontes, M. C., Almeida, M. C., & Abreu, A. C. (2011). Variação e aquisição da flexão nominal e da flexão verbal. Gragoatá, 30, 39–54.

Grohmann, K. K. (2014). Towards Comparative Bilingualism. Linguistic Approaches to Bilingualism, 4(3), 337–342. https://doi.org/10.1075/lab.4.3.06gro

Jakubów, A. P. S. P., & Corrêa, L. M. S. (2018). A expressão morfofonológica da concordância de número variável em português brasileiro: uma proposta para a aquisição e a produção infantil. Revista Da ABRALIN, 1(45), 47–67. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18309/anp.v1i45.1135

Kasper, G. (1997). Can pragmatic competence be taught? (NetWork #6) [HTML document]. Honolulu: University of Hawai'i, Second Language Teaching & Curriculum Center. Retrieved [January 31, 2019] from the World Wide Web: http://www.nflrc.hawaii.edu/NetWorks/NW06/

Kato, M. A. (1990). No mundo da escrita: uma perspectiva psicolingüística (3a edição). São Paulo: Editora Ática.

Koch, I. V. (2001). A possibilidade de intercâmbio entre Linguística Textual e o ensino de língua materna. Veredas, 5(2), 85–94.

Levelt, W. J. M. (1989). The Speaker as Information Processor. In Speaking: From Intention to Articulation (pp. 1–28). The MIT Press.

Levelt, W. J. M. (1999). Models of word production. Trends in Cognitive Sciences, 3(6), 223–232. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(99)01319-4

Marcuschi, L. A. (1997). Oralidade e escrita. Signótica, (9), 119–145.

Molina, D.S. L. (2018). Aquisição da linguagem e variação linguística: um estudo sobre a flexão verbal variável na aquisição do PB. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Juiz de Fora.

Naro, A. J. (1981). The Social and Structural Dimensions of a Syntactic Change. Language, 57(1), 63–98.

Naro, A. J., & Scherre, M. M. P. (2015). Drifting Toward the Standard Language: A Panel Study of Number Concord in Brazilian Portuguese. In R. T. Cacoullos, N. Dion, & A. Lapierre (Eds.), Linguistic Variation: confronting fact and theory (p. 356). Routledge.

Negreiros, G., & Guerra, L. V. (2018). Um estudo sobre a oralidade no livro didático de língua portuguesa. PERcursos Linguísticos, 8(18), 244–260.

Nonato, S. (2018). Processos de legitimação da linguagem oral no ensino de língua portuguesa: panorama histórico e desafios atuais. Cad. Cedes Campinas, 38(105), 222–239. https://doi.org/10.1590/CC0101-32622018183601

Perkins, S. C., Finegood, E. D., & Swain, J. E. (2013). Poverty and language development: roles of parenting and stress. Innovations in Clinical Neuroscience, 10(4), 10–19.

Pires, A., Rothman, J., & Santos, A. L. (2011). L1 acquisition across Portuguese dialects: Modular and interdisciplinary interfaces as sources of explanation. Lingua, 121(4), 605–622. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2010.06.002

Rojo, R. (2006). As relações entre fala e escrita: mitos e perspectivas - caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale (Centro de alfabetização, leitura e escrita) FaE/ UFMG.

Rooryck, J. (1994). On two types of underspecification: Towards a feature theory shared by syntax and phonology. Probus, 6(2–3), 207–234. https://doi.org/10.1515/prbs.1994.6.2-3.207

Scherre, M. M. P. (1978). A regra de concordância de número no sintagma nominal em português. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Scherre, M. M. P. (1991). A concordância de número nos predicativos e nos particípios passivos. Organon, (18), 52–70.

Scherre, M. M. P. (1994). Aspectos da concordância de número no português do Brasil. Revista Internacional de Língua Portuguesa (RILP) - Norma e Variação Do Português, 37–49.

Scherre, M. M. P., & Naro, A. J. (1998). Sobre a concordância de número no português falado do Brasil. In G. Ruffino (Ed.), Dialettologia, geolinguistica, sociolinguistica.(Atti del XXI Congresso Internazionale di Linguistica e Filologia Romanza) (pp. 509–523).

Scherre, M. M. P., & Naro, A. J. (2006). Mudança sem mudança: a concordância de número no português brasileiro. Scripta, 9(18), 107–129.

Shafer, V. L., Shucard, D. W., Shucard, J. L., & Gerken, L. (1998). An Electrophysiological Study of Infants’ Sensitivity to the Sound Patterns of English Speech. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 41(4), 874–886. https://doi.org/10.1044/jslhr.4104.874

Shi, R., Werker, J., & Cutler, A. (2003). Function Words in Early Speech Perception. Proceedings of the 15th International Congress of Phonetic Sciences, Barcelona 3-9 August 2003, 3009–3012.

Vieira, S. R., & Brandão, S. F. (2014). Tipologia de regras linguísticas e estatuto das variedades/ línguas: a concordância em português. Lingüística, 30(2), 81–112.

Downloads

Published

2019-10-07