The two “multis” and the multiliteracies pedagogy: “shaking hands” in the Brazilian English public education for teens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2022.e82563

Abstract

English school textbooks have a long tradition in the Brazilian public sector of education. Most often they are the only pedagogical resources in an English classroom. English public textbooks are submitted to a National Program for evaluation and this educational policy has had positive impacts on these materials. This article analyzes one of the units of a textbook series for teens that was approved in 2020. Our analysis focuses on the two “multis”, the multiliteracies pedagogy and the active role today’s learners play in learning. We also highlight some alternatives for improvements and give some suggestions for English teachers. The documentary research method within the qualitative paradigm supports our analysis. Our results show that the unit follows the principles of the two “multis” and the cycle of knowledge processes although its pedagogical design can be improved. Our analysis also reviews that much has yet to be done if we consider the responsibility students have to assume when learning.

Author Biography

Ana Emília Turbin, UnB - Brasília

Possui graduação em Língua e Literatura Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986), graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010). Fez seu primeiro pós doutorado com bolsa Pós doc CAPES na Universidade Federal do Tocantins com orientação do prof Dr. Wagner Silva, na área de Formação do professor e escrita de relatório de Estágio Supervisionado (2010-2011) Fez seu segundo pós doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais, com a supervisao da Profa Dra Reinildes Dias na area de tecnologia e educação no POSLIN (2019 a 2020)..Atualmente é professora adjunta IV (4)da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em Língua Estrangeira, atuando principalmente nos seguintes temas: Língua Estrangeira, ensino-aprendizagem de Língua Estrangeira(Inglês), discurso, formação de professor de LE, estágio supervisionado , Multiletramento e Multimodalidade, Clil: Abordagem de conteudo e linguagem integrados, e outros temas pertinentes ao campo da formação do professor e do ensino de LE.

 

References

Ahmed, J. U. (2010). Documentary Research Method: New Dimensions. Indus Journal of Management & Social Sciences, 4(1), 1-14.

Brasil, MEC. (2020). Guia de livros didáticos: Língua estrangeira moderna – Espanhol – Inglês. Ensino Fundamental - Anos Finais.

Dias, R. (2015). Multimodalidade e multiletramento: novas identidades para os textos, novas formas de ensinar inglês. In K. A. da Silva & J. Araújo. (Eds.). Letramentos, discursos midiáticos e identidades: novas perspectivas. Pontes, 305-325.

Dias, R. (2020). Writing abstracts in the university context: combining genre-based and process-oriented approaches. Trabalhos em Linguística Aplicada, 59(1), 240-263. http://dx.doi.org/10.1590/010318136577815912020.

Dias, T. (2019.). Os imperfeitos. Folha de São Paulo. Retrieved from: htpps://tab.uol.com.br/edicao/geracao-z#embed-1

Kalantzis, M. & Cope, B. (2012). Literacies. Cambridge: Cambridge University Press.

Kalantzis, M. & Cope, B. (2010). The teacher as designer: pedagogy in the new media age. E–Learning and Digital Media. 7(3), 200-222. https://doi.org/10.2304/elea.2010.7.3.200

Kress, G. (2010.) Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication: London: Routledge.

Prensky, M. 2010. Teaching digital natives: partnering for real learning. Thousand Oaks, CA: Sage.

Silvestre, Alice Ribeiro. 2018. Time to share. 2ed. São Paulo: Saraiva.

The New London Group Manifest. 1996. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard educational review, 66(1), 60-93.

Tornelli, J. R. A. & Furlan, C. J. K. (2021). FELICE – Formação de professores e ensino de línguas para crianças. Retrieved from <http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7106943312930158>

UNESCO. (2021) World environment day. 2021 theme: Reimagine. Recreate. Restore. Retrieved from /https://en.unesco.org/commemorations/environmentday

Published

2022-02-09