Evaluative processes in bi/multilingual contexts: what now, teacher?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8026.2024.e99565

Keywords:

Evaluation, CLIL approach, Bi/multilingualism

Abstract

Due to the growing number of bi/multilingual schools in our country, it is essential to study the ways of assessing in this context. In this sense, this paper aims to discuss assessment processes in bi/multilingual education in the Brazilian context, and to understand how they are established within this context. In order to map the studies on assessment in CLIL, a bibliographic survey was carried out focusing on those that addressed assessment in bi/multilingual education and/or in a CLIL context, as well as which strategies and/or techniques are used in this learning approach with a focus on the English language. The research revealed that the most widespread types of assessment in this school environment are summative and formative. The research also reports that the CLIL approach enables learning through authentic practices, as it does not focus on the grammatical and formal aspect of the language, but instead makes it exist as a bridge that connects worlds.

Author Biographies

Andressa Cristina Molinari, Fluminense Federal University

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), com período de doutorado sanduíche na Universidade da Georgia (UGA). É mestre em Estudos da Linguagem (UEL), especialista em formação de professores de Línguas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), e licenciada em Letras Estrangeiras Modernas-Inglês (UEL), e Pedagogia (UEL). É professora adjunta da Universidade Federal Fluminense (UFF), coordenadora do CITE (Writing Center UFF), coordenadora de Línguas no Minor, e vice coordenadora do Lablínguas/UFF. Seus interesses de pesquisa incluem a formação de professores de línguas, educação bi/multilíngue e políticas de internacionalização do ensino superior. 

Cristiane Moda Mota, Faculdades Londrina

Graduada em Letras/Licenciatura, com pós graduação em Educação Bilíngue, atua no ensino de língua (inglês) com crianças e adolescentes.

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Published

2025-02-05

Issue

Section

Language Studies

Categories