Performance in the society of history: relations with document, information and memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019.e65042

Keywords:

Performance, Document, Information, Memory, Society of history

Abstract

Objective: To discuss the approximations between the concepts of performance, document, information and memory, in order to identify possible contributions of the action and results of recording to this art form.

Methods: Research of theoretical nature, based on the concepts presented by Paul Otlet and Suzanne Briet (document), Ana Maria Camargo and Heloísa Bellotto (records/archives),Michael Buckland (information), Renato Cohen, Peggy Phelan, Jorge Glusberg and Regina Melim (performance) and Pierre Nora and Ulpiano Meneses (memory).

Results: The notion of classical documentalists, although enlarged, does not abdicate the physical / durable materiality of documents. As performance has no such materiality, it cannot be considered document. In the scope of archival science, the performance is understood as the activity of the artist, not being, therefore, document. With regard to information, performance fits into the information-as-knowledge type, since it is an event. Concerning memory, performance is confronted by two wishes: that of resisting the history society and the social need for knowledge and permanence.

Conclusions: It is understood that the documents that record the performance, instead of compromising the identity of this artistic manifestation, can broaden its possibilities of existence and resistance in the society of history

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.

BELLOTTO, Heloísa L. Arquivos Permanentes: tratamento documental. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

BORGGREEN, Gunhild; GADE, Rune (eds.). Performing Archives. Archives of performing. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2013.

BRIET, Suzanne. O que é a documentação. Brasília: Briquet de Lemos, 2016. E-book.

BUCKLAND, Michael. Information as thing. Journal of the American Society of Information Science, 42:5, June 1991, p. 351-360.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Arquivos Pessoais são arquivos. Revista do Arquivo Público Mineiro, Belo Horizonte, n. 2, p. 26-39, jul./dez. 2009.

__________. Sobre o valor histórico dos documentos. Revista do Arquivo do Município

de Rio Claro, Rio Claro, n. 1, p. 11-17, 2003.

CAMARGO, Ana Maria de Almeida; GOULART, Silvana. Tempo e circunstância: a abordagem contextual dos arquivos pessoais: procedimentos metodológicos adotados na organização dos documentos de Fernando Henrique Cardoso. São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso, 2007.

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2002.

DANTO, Arthur C. Marcel Duchamp e o fim do gosto: uma defesa da arte contemporânea. ARS (São Paulo), v.6, n.12, p. 15-29, jul./dez. 2008.

DELMAS, Bruno. Arquivos para quê? Textos escolhidos. São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso, 2010.

FROHMANN, Bernd. O caráter social, material e público da informação. In: FUJITA, M.;MARTELETO, R.; LARA, M. (orgs.). A dimensão epistemológica da ciência da informação e suas interfaces técnicas, políticas e institucionais nos processos de produção, acesso e disseminação da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Fundepe, 2008. p.19-34.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2013.

MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. A história, cativa da memória? Para um mapeamento da memória no campo das Ciências Sociais. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 34, p. 9-23, 31 dez. 1992.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: revista do Programa de Estudos Pós-graduados em História e do Departamento de História da PUC/SP, São Paulo, n.10, p. 7-28, dez. 1993.

NORTON, Louise. The Richard Mutt Case, Blind Man, n. 2, New York, may 1917, p. 4-6. Disponível em: http://sdrc.lib.uiowa.edu/dada/blindman/2/images/blindman_no.2_05.pdf. Acesso em: 2 jan. 2019.

OTLET, Paul. Tratado de Documentação. Otlet, Paul (1868–1944). Tratado de documentação: o livro sobre o livro teoria e prática. Brasília: Briquet de Lemos, 2018.

PHELAN, Peggy. A ontologia da Performance: representação sem reprodução. Revista de Comunicação e Linguagens, Lisboa, n. 24, p. 171-191, 1997.

RENATO Cohen. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2018. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/

pessoa256193/renato-cohen. Acesso em: 19 de Dez. 2018. Verbete da Enciclopédia.

ROMS, Heike. Archiving Legacies: who cares for performance remains. In: BORGGREEN, Gunhild; GADE, Rune (eds.). Performing Archives. Archives of performing. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2013.p. 35-52.

TOMKINS, Calvin. Duchamp: uma biografia. São Paulo: Cosac &Naify, 2004.

Published

2019-09-09

How to Cite

COELHO, Ana Cláudia Lara dos Santos; DA FONSECA, Vitor Manoel Marques; DE SOUZA, Elisabete Gonçalves. Performance in the society of history: relations with document, information and memory. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 24, n. 56, p. 01–17, 2019. DOI: 10.5007/1518-2924.2019.e65042. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019.e65042. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.