Contribution of Carol Kuhlthau’s Model to the Research on Information Behavior and Information Literacy in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e65234

Keywords:

Information Literacy, Information Behavior, Information Search Proccess

Abstract

Objective: Identify the use of the Information Search Process of Carol Kuhlthau in the Brazilian scientific production on Library Science, Documentation and Information Science, principally in studies on information behavior and information literacy.

Methods: It uses as a method the systematic review of literature, in order to answer the guiding question. The terms were mapped in the Brazilian Thesaurus of Science and Information prepared by the Brazilian Institute of Information, Science and Technology (IBICT). It draws up a discussion about the subject from the articles retrieved in BRAPCI. After this were used booelan operators AND and OR as search strategy to research the terms: information behavior, Kuhlthau, information literacy, user habits and study users.

Results: After the data retrieving, it was applied exclusion criteria remaining only four articles to go through exploratory reading of the abstracts to identify the bound the theme. Two of them have an objective use the ISP to definite criteria to evaluation and to create programs of Information Literacy, while the other two used it to understand the information behaviour of the studied groups.

Conclusions: It concludes that the ISP model, created by Kuhlthau, despite being originally developed for research in Information Behavior, has been adopted in Brazil as a methodological and conceptual basis to identify the process of searching for information from users studied in a given context and, later, plan and implement strategies that promote informational learning and information competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Robson Souza da Silva, Universidade Federal do Ceará

Mestrando em Ciência da Informação.

Thiago Pinheiro Ramos de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Mestrando em Ciência da Informação.

Thiciane Mary Carvalho Teixiera, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Ciência da Informação e Docente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará.

Maria de Fátima Oliveira Costa, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Ciência da Informação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará.

Jefferson Veras Nunes, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Ciência em Informação e Docente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação

References

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIANS. Report of the Presidential Committee on information literacy: Final Report. [S. l], 1989. Disponível em:<http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html>. Acesso em 18 de jun. 2018.

ANTUNES, Maria L. Amorim; DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal. Guided Inquiry e Construtivismo: novos métodos de aprendizagem e a biblioteca escolar. Biblioteca Escolar em Revista, v. 5, n. 1, p. 19-35, 2016. Disponível em: < http://www.revistas.usp.br/berev/article/view/112156>. Acesso em 02 dez.. 2018.

ARAÚJO, C. A. V. O sujeito informacional no cruzamento da ciência da informação com as ciências humanas e sociais. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, v. 14, 2013. Disponível em: < http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000013862/d9c6d393dc8caf7a9d16b95dd91b3110> Acesso em 02 dez. 2018.

BARRETO, Rayara Bastos; SOUSA, Laiana Ferreira de. Protagonismo midiático infantil: análise do comportamento informacional de vlogueiros contadores de histórias. Informação em Pauta, v. 2, n. especial, jan./jun. 2018. Disponível em: < http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/20654>. Acesso em 02 dez. 2018.

COLEPICOLO, Eliane. Buscando informação científica de qualidade para pesquisa em psicologia. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 5, n. 2, p. 133-142, 2014. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/eip/v5n2/a09.pdf>. Acesso em: 26 jun. 2018.

CORDEIRO, A. M.; Oliveira, G. M. de; et. al. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, Rio de Janeiro, v. 34, n. 6, p. 428-431, Nov. / Dez., 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rcbc/v34n6/11.pdf>. Acesso em: 26 jun. 2018.

COSTA, A. B.; ZOLTOWSKI, A. P. C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. de P.; HOHENDORFF, J. V. (Org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014. cap. 3.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Souza. Evolução teórica-metodológica dos estudos de comportamento de usuários. Ciência da Informação, v. 39, n. 1, jan./abr. 2010. Disponível em:. Acesso em 02 dez. 2018.

GONÇALVES, Renata Braz; GODINHO, Natalia Bermudez. Práticas de pesquisa de estudantes de Biblioteconomia e Arquivologia: uma abordagem sobre os aspectos afetivos envolvidos e a Competência Informacional. REBECIN, v. 1, n. 1, p. 75-93, jan./jun. 2014. Disponível em: < http://abecin.org.br/portalderevistas/index.php/rebecin/article/view/9>. Acesos em 02 dez. 2018.

KUHLTHAU, Carol. Information Search Process. Disponível em: < http://wp.comminfo.rutgers.edu/ckuhlthau/information-search-process/>. Acesso em 02 dez. 2018.

KUHLTHAU, Carol. Information Skills for na Information Society: review of research Washington, DC: ERIC, 1987. Disponível em: < https://eric.ed.gov/?id=ED297740>. Acesso em 02 dez.. 2018.

SILVA, Andréia Santos Ribeiro; LIMA, Marcia Ferreira. Estudo de usuários para o desenvolvimento das atividades nas bibliotecas do Instituto Federal da Bahia. Informação em Pauta, v. 3, n. 2, jan./jun. 2018.

TANUS, G. F. de S. C. Enlace entre os estudos de usuários e os paradigmas da ciência da informação: de usuário a sujeitos pós-modernos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 144-173, jul./dez. 2014. Disponível em: < https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/290>. Acesso em 02 dez. 2018.

Published

2020-02-06

How to Cite

SILVA, Carlos Robson Souza da; OLIVEIRA, Thiago Pinheiro Ramos de; TEIXIERA, Thiciane Mary Carvalho; COSTA, Maria de Fátima Oliveira; NUNES, Jefferson Veras. Contribution of Carol Kuhlthau’s Model to the Research on Information Behavior and Information Literacy in Brazil. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–14, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e65234. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019.e65234. Acesso em: 18 may. 2024.